Abstract:
بر اساس فرضیه نفع شخصی و با وجود عدم تقارن اطلاعاتی بین مودیان مالیاتی و دولت، بهطور منطقی اشخاص در تلاشند از پرداخت مالیات اجتناب کنند. شرکتها در راستای راهبرد تقویت توان رقابت پایدار از اشکال مختلف عوامل تجاری نظیر صرفهجویی مالیاتی بهره میبرند. از طرفی رفتار اجتناب مالیاتی، تابعی از هنجارهای فرهنگی است. در تحقیق حاضر، تاثیر عوامل فرهنگی و تجاری بر اجتناب مالیاتی مورد آزمون قرار گرفته است. در این پژوهش برای اندازهگیری عوامل تجاری از شاخصهای تمرکز مشتری، راهبرد تجاری، معامله با اشخاص وابسته و تمرکز شرکت، برای سنجش فرهنگ سازمانی از پرسشنامه ارزشهای فرهنگی هافستد (1984) و برای آزمون فرضیهها از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شده است. نمونه آماری تحقیق، شامل 77 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و دوره زمانی آن، طی سالهای 1395-1391 است. نتایج نشان داد عوامل فرهنگی و تجاری بر سطح اجتناب مالیاتی اثرگذار است.
According to the self-interest hypothesis, and despite the information asymmetry between taxpayers and the government authorities, individuals are reasonably trying to avoid paying taxes often. Companies use various forms of business, such as tax savings, to enhance their competitive potency. Tax avoidance behavior, on the other hand, is a function of cultural norms. In the present study, the impact of cultural factors and business factors on corporate tax avoidance has been examined. In this study, we measured cultural values by Hofstede's (1984) questionnaire, business factors by measuring customer centralization, business strategy, related party transactions, and company centralization indices. We tested the hypotheses by the structural equation technique. The statistical sample of the study consists of 77 companies admitted to the Tehran Stock Exchange and its time period during years 2011 to 2015. The results of the research showed that cultural and business factors influence the level of corporate tax avoidance.