Abstract:
قرآنیون با طرح دیدگاه کفایت قرآن و کنار گذاشتن سنت جهت استخراج مسائل فقهی،خود را محدود به قرآن کرده اند . در حالی که بسیاری از احکام فقهی توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم تشریع شده،همچنان که خداوند متعال می فرماید:(و ما ءاتئکم الرّسول فخذوه و ما نهئکم عنه فانتهوا)«آنچه را پیامبر به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهی کرد، باز ایستید»(حشر/ ۷)مسلمانان دستورات او را اجرا نموده و به صدق گفتار او ایمان داشته اند. و سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم را به عنوان یکی از منابع فقهی چراغ راه خود قرار داده اند. اما تفکری که در انکار حجیت حدیث و سنت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وسلم شکل گرفته و به قرآنیون معروف شده اند، معتقدند که در قرآن بر اطاعت از احادیث به وضوح تاکید نشده و احادیث و روایات دارای تناقضاتی است که بدلیل آن تناقضات نمیتوان رفتار و ایمان دینی و دستورات فقهی وشرعی را بر پایه آنان استوار کرد و آن را به عنوان یک مبنای فقهی پذیرفت و ایشان قرآن را یگانه منبع تشریع می دانند ایشان با استناد به آیة ( تبیانا لکلّ شیء) (نحل / 89)«(قرآن) بیانگر هر چیز (است)»می گویند: قرآن که خود بیان گر همه چیز استو همه دستورات فقهی را می توان از قرآن برداشت کرد .این پژوهش پس از بیان مفهوم فقه و ارائه دیدگاههای فقهی قرآنیان به بررسی و نقد آنها پرداخته و با استعانت از قرآن کریم پاسخی درخور به آنها ارائه می دهد.
Abstract Quranic has limited itself to the Quran by presenting the Quran's adequacy and abandoning the tradition to extract jurisprudential issues. While many jurisprudential rulings have been motivated by the Holy Prophet (peace be upon him), as Allah Almighty states: ( و ما ءاتيکم الرسول فخذوه و ما نهيکم عنه فانتهوا) "Receive what the Prophet granted you and stay open for what you forbade" (Hashr / 7) Muslims have executed his commands and believed in the truth of his speech. And the Sunnah of the Holy Prophet (peace be upon him) against him is one of the sources of jurisprudence. But thoughts that denied the virtue of Hadith and the Prophetic tradition of Islam, and are known as Quranic, believe that in the Quran, the obedience to the hadiths is not clearly emphasized, and the hadiths and traditions have contradictions that can not be contradictory And based on religious beliefs and jurisprudential and religious instructions based on them and accepted it as a jurisprudential basis, and he considers the Quran as the only source of the law, they are cited according to the verse ( تبیانا لکل شیء) (Nahl / 89) "(Quran) indicates everything (is)" say: The Qur'an, which expresses everything itself, and all jurisprudential commands can be taken from the Quran. This research after expressing the concept of jurisprudence and providing the jurisprudential views of the Quran They review and criticize them, and by responding to the Qur'an, they offer a satisfactory answer.
Machine summary:
اما تفکری که در انکار حجیت حدیث و سنت نبی مکرم اسلام صلی الله علیـه وسـلم شـکل گرفتـه و بـه قرآنیـون معروف شده اند، معتقدند که در قرآن بر اطاعت از احادیث به وضوح تاکید نشده و احادیث و روایات دارای تناقضاتی است کـه بـدلیل آن تناقضات نمیتوان رفتار و ایمان دینی و دستورات فقهی وشرعی را بر پایه آنان استوار کرد و آن را به عنوان یک مبنای فقهی پـذیرفت و ایشان قرآن را یگانه منبع تشریع می دانند ایشان با استناد به آیۀ ( تِبْیاناً لِکُلِّ شَیء) (نحل / ٨٩) «(قرآن ) بیانگر هـر چیـز (اسـت )» مـی گویند: قرآن که خود بیان گر همه چیز استو همه دستورات فقهی را می توان از قرآن برداشت کرد.
اصول فکری و فقهی قرآنیون اصول فکری ویژگی فکری جریان قرآنیون عبارت است از عدم اخذ احادیث و روایاتی که بـه حضـرت محمـد پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم نسبت داده می شود یا به سـنت نبـوی معـروف اسـت ؛ بنـابراین قرآنیون به قرآن به عنوان یگانه مصدر تشریع بسنده میکنند؛ زیرا معتقدند، خدا حفظ آن را وعـده کرده و فرموده است (إّن َنُْ َفهّزْلَنا الِکَْرَإّن َل ُ لََهاعظُانَ ) (حجر/ ٩) « ما قرآن را خود نازل کـرده ایـم و خود نگهبانش هستیم ».