Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ذهنآگاهی بر مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان انجام شد. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان متقاضی طلاق شهر تهران در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بود که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقهای آموزش ذهنآگاهی دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای مقاومت روانشناختی (کانر و دیویدسون، 2003) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) بودند و دادهها با روش اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش ذهنآگاهی باعث افزایش مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و کاهش راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان در زنان متقاضی طلاق شد و نتایج آموزش در مرحله پیگیری دو ماهه نیز باقی ماند (05/0p < ). با توجه به اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان، برنامهریزی برای استفاده از آن توسط درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت میتواند موثر واقع شود.
Present research aimed to investigate the effect of mindfulness training on the psychological resilience and positive and negative cognitive emotion regulation strategies in female applicants for divorce. Present study was a semi-experimental with a pretest, posttest and two-month follow-up design with control group. The research population was female applicants for divorce in Tehran city in 2019 year. The research sample was 30 people who after reviewing the criteria for entering study were selected by purposive sampling method and randomly replaced into two experimental and control groups groups. The experimental group received 8 sessions of 70 minutes mindfulness training and the control group placed on the waiting list for training. The research tools were the questionnaires of psychological resilience (Conner and Davidson, 2003) and cognitive emotion regulation strategies (Garnefski and et all, 2001) and data were analyzed by repeated measures method in the SPS version 22 software. The findings showed that mindfulness training led to increase psychological resilience and positive cognitive emotion regulation strategies and decrease negative cognitive emotion regulation strategies in female applicants for divorce and the training results were maintained in the two months follow-up stage (p < 0/05). Regarded to the effectiveness of mindfulness training on psychological resilience and positive and negative cognitive emotion regulation strategies, planning can be effective to its use by therapists and health professionals to improve health-related traits.
Machine summary:
يافته ها نشان داد که آموزش ذهن آگاهي باعث افزايش مقاومت روانشــناختي و راهبردهاي مثبت تنظيم شــناختي هيجان و کاهش راهبردهاي منفي تنظيم شناختي هيجان در زنان متقاضي طلاق شد و نتايج آموزش در مرحله پيگيري دو ماهه نيز باقي ماند (٠٠٥ واژه هاي کليدي : ذهن آگاهي ، مقاومت روانشناختي ، راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان ١.
Schaan, Schulz, Schachinger & Vogele 2.
Hiyoshi, Fall, Netuveli & Montgomery 3.
Backmann, Weiss, Schippers & Hoegl 7.
Tlapek, Auslander, Edmond, Gerke, Schrag & Trelfall 8.
پژوهش هاي درباره اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر مقاومت روانشناختي و راهبردهاي مثبت و منفي تنظيم شــناختي هيجاني انجام شــده است .
Sanger & Dorjee شــناختي هيجان زنان متقاضي طلاق ضروري و يکي از روش هاي نســبتا جديد در اين زمينه آموزش ذهن آگاهي اســت که درباره اثربخشي آن بر مقاومت روانشناختي و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان پژوهش هاي بســيار اندکي انجام شــده اســت .
در نتيجه ، پژوهش حاضر با هدف بررســي تاثير آموزش ذهن آگاهي بر مقاومت روانشناختي و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان زنان متقاضي طلاق انجام شد.
در جدول ٣ نتايج تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر براي بررسي تاثير آموزش ذهن آگاهي بر مقاومت روانشــناختي و راهبردهاي مثبت و منفي تنظيم شــناختي هيجان در زنان متقاضي طلاق گزارش شده است .
به عبارت ديگر، آموزش ذهن آگاهي باعث باعث افزايش مقاومت روانشناختي و راهبردهاي مثبت تنظيم شناختي هيجان و کاهش راهبردهاي منفي تنظيم شــناختي هيجان در زنان متقاضي طلاق شد و نتايج آموزش در مرحله پيگيري دو ماهه نيز باقي مانده است .
بحث و نتيجه گيري نتايج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش ذهن آگاهي باعث افزايش مقاومت روانشناختي زنان متقاضي طلاق شد.