Abstract:
هدف از این پژوهش تبیین رابطه الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده است. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بودهاند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برای تعیین نمونه مورد نظر استفاده شد که بر حسب جدول کرجسی و مورگان 80 نفر از دانشآموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار پژوهش در این تحقیق شامل دو پرسشنامه استاندارد پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند (1991) و سازگاری اجتماعی بل (1961) بوده است. روایی پرسشنامههای مذکور بر مبنای دیدگاه خبرگان و پایایی آنان نیز بر اساس ضریب الفای کرونباخ برای پرسشنامه شیوه فرزندپروری 809/0 و سازگاری اجتماعی بل 944/0 مورد ارزیابی و محاسبه گردید که بیانگر پایایی مطلوب پرسشنامه پژوهش میباشد. در این پژوهش از روش آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانشآموزن دوره متوسطه دوم شهر لامرد رابطه معناداری وجود دارد.
The aim of this study is to investigate the relationship of parenting patterns of parents with social adjustment of second-grade high school students in Lamard. The study pupulation consisted of all second-grade high school students in Lamard. The census sampling method was used to determine sample considered that accordingly, 80 students were selected as sample.The instrument used in this study consisted of two standard questionnaires, parenting style questionnaire of Baumrind (1991) and social adjustment of Bell (1961), respectively.The validity of questionnaires based on experts opinion and their reliability was calculated and evaluted based on Cronbach's alpha coefficient for the questionnaire of parenting style 0.809 and social adjustment of Bell 0.944 which is indicative of the desired reliability of the questionnaire of survey. In this study, Pearson correlation test is used. The results of this study showed that there is a significant relationship between parentiung patterns of parents and social adjustment of second-grade high school students.