Abstract:
زمینه و هدف: ورزش صبحگاهی میتواند بر آمادگی جسمانی وابسته به مهارت تاثیر گذار باشد از این رو هدف تحقیق حاضر بررسی اثر یک دوره ورزش صبحگاهی بر عملکرد حرکتی دختران 11 تا 13 سال بود. روش تحقیق: سی نفر از بین 66 دانش آموز داوطلب آموزشگاه ابتدایی شهید حسن دهقان شهرستان مرودشت به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت اجرای تحقیق حاضر در ابتدا تمامی عوامل وابسته به مهارت دانش آموزان اندازهگیری شد، سپس بر اساس رکورد چابکی، آزمودنیها به دو گروه ورزش صبحگاهی و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه ورزش صبحگاهی به مدت شش هفته، سه جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه فعالیتهای ورزشی منتخب صبحگاهی را انجام دادند. گروه کنترل در طول این مدت فقط فعالیتهای روزانه خود را انجام دادند. در پایان شش هفته مجددا مشابه با پیشآزمون عوامل آمادگی جسمانی اندازهگیری شد. بعد جهت تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آزمونهای آماری t مستقل و وابسته به همراه آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد (05/0≥α). نتایج آزمون t مستقل نشان داد شش هفته تمرینات ورزش صبحگاهی اثر معنی داری بر بهبود چابکی دختران 11 تا 13 سال دارد (001/0=p) با این وجود شش هفته تمرینات ورزش صبحگاهی اثر معنی داری بر سرعت عکس العمل دختران 11 تا 13 سال ندارد (06/0=p). همچنین نتایج تجزیه و تحلیل آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که شش هفته تمرینات ورزشی صبحگاهی اثر معنی داری بر بهبود سرعت و توان دختران 11 تا 13 سال دارد (001/0=p). با توجه به نتایج مطالعه حاضر نتیجهگیری میشود که شش هفته تمرینات ورزشی صبحگاهی بر بهبود عوامل وابسته به مهارت آمادگی جسمانی دختران اثر دارد.
Aim: morning training can be effective on motion performance factors. So aim of present study was review the effect of one period morning training on skill related physical fitness factors. Research method: 30 persons from 66 volunteer student of elementary school of Hassan Dehghan marvdasht city martyr selected as sample. At first skill related physical fitness factors assessed then base on their agility record they divided in two groups of control and morning training groups. Morning training group did morning exercise for six weeks, three session per week and 45 minutes per session. In this period of the time control group just do daily activity. For statistical analysis of data uses dependent and independent t test and ANCOVA test (α≤0.05). findings of independent t test showed that six weeks morning exercise training has significant effect on progress of agility (p=0.001) but has no significant effect on reaction time (p=0.06) also findings of ANCOVA test showed that six weeks morning training has significant effect on progress of speed and power (p=0.001). Base on finding of present study it concluded that six weeks morning training has effect on progress skill related physical fitness factors.