Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد مدیریت ارزش بر عملکرد سازمانی مبتنی بر استاندارد آموزشی ایزو 10015 در دانشگاه فرهنگیان واحد بوشهر بود. این پژوهش براساس هدف کاربردی که با استفاده از طرح آمیخته اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از روش گلوله برفی وفن دلفی برایاشباع و اجماع تئوری و در بخش کمی از روش توصیفی- همبستگی باتأکید بر معادلات ساختاری انجام شد. در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند با در نظر گرفتن قانون اشباع ، تعداد 23 نفر اساتید و در بخش کمی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایی ساده و براساس فرمول کوکران تعداد 121 نفر از اساتید و275نفراز دانشجو معلمان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده های پژوهش در بخش کیفی تحلیل محتوای اسناد و مصاحبه و در بخش کمی دو پرسشنامه محقق ساخته مدیریت ارزشها و بررسی عملکرد سیستم 10015آموزش بودند. روایی و پایایی ابزار در بخش کیفی با معیارهای مقبولیت و قابلیت تأیید ودر بخش کمی روایی ابزار با نظر متخصصان وتائید عاملی تائیدی وپایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 96/0 و88/0به دست آمد. داده های حاصل با استفاده از روش های آماری تیاستیودنت، تحلیل عاملی تاییدی ، تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSSوLISREL تحلیل شدند. یافته های کلی نشان داد: ابعاد مدیریت ارزش بر بهبود عملکرد دانشگاه فرهنگیان واحد بوشهر تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of value management dimensions on organizational performance based on ISO 10015 educational standard in Farhangian University, Bushehr Branch. This research is based on an applied goal, which was conducted using a mixed exploratory design. In the qualitative part of the snowball method and Delphi fan for saturation and consensus theory was done and in the quantitative part of the descriptive-correlation method with emphasis on structural equations. In the qualitative part of the purposeful sampling method, taking into account the saturation law, 23 professors and in the quantitative part, using the simple cluster sampling method, based on the Cochran's formula, 121 professors and 275 students, teachers as a statistical sample were chosen. The data collection tools in the qualitative part were the content analysis of documents and interviews and in the quantitative part were two researcher-made questionnaires of value management and performance evaluation of the 10015-training system. Validity and reliability of the instrument in the qualitative part with the criteria of acceptability and verifiability and in the quantitative part of the instrument with the opinion of experts and confirmatory factor confirmation and their reliability by Cronbach's alpha method were 0.96 and 0.88, respectively. Data were analyzed using Student's statistical methods, confirmatory factor analysis, path analysis using SPSS and LISREL statistical software. General findings showed: the dimensions of value management have a positive and significant effect on improving the performance of Farhangian University, Bushehr Branch.
Machine summary:
B. Grant 8- Chen,Dahlgaard-Park,Jang, and Dahlgaard, L akshman , Liker and Bowen,; Emiliani & Emiliani, Hellsten & Convis, Sosik & Dionne; Waldman et al , ;EmilianiDeanand 9- Timothy David Ramm Sonia Graham, Christopher John White 10- Yuri Seo, Hongzhi Gao 129 ازعدم اطمينان و برابري جنسيتي (هاووس ١ ، ٢٠٠٣) ; مشارکت ، کارتيمي، نوآوري و خلاقيت ، خلاقيت ، پاسخگويي، شفاف و روشن بودن نقش ها، اهداف ، چشم انداز، ماموريت ها و استراتژي ها، تمايل به تغيير، يادگيري در موفقيت ها و شکست ها ، مديريت ريسک ، تعهد به عالي بودن ( وريک ٢، مالمي و فرگوسن ،٢٠١٦ ); مهارتهاي فن آوري اطلاعات (گي و گرتسل ، 3 گرتسل ٣، ٢٠١٨)، اهميت ارتباطات (فردي، اجتماعي و به اشکال متفاوت ) بعنوان عنصري 4 زمينه ايي براي شکل گيري هم آفريني ارزش هاي سازماني مديريت ارزش (مرز و ديگران ، ٢٠١٨، ميلسپا وکنت ، ٢٠١٨ ، اهلن و ديگران ،٢٠١٧ ، پين و ديگران ،٢٠٠٨، اسکارزاسکايت ،٢٠١٣، آريکا استنروس و جاوکولا ،٢٠١٢; مطالعات راماسوامي و چوپرا ،٢٠١٨ و ويليامز ٢٠١٣; پين ، استورباکا و فرو،٢٠٠٨و توماس استيک وپيگي زوولينسکي، ٢٠١٨، برند سازي و مشتري مداري و رضايت ذينفعان ( بحريني زاده و توسلي ،١٣٩٢ به نقل از آهنگري حسين زاده ،١٣٩٧).
در پژوهش ديگر دارياپور (١٣٨٣) با عنوان بررسي ساختار ارزشي و اولويت ارزشي شهروندان تهراني که روي زنان و مردان ١٨ سال به بالا بر پايه ساختار ارزشي شوارتز با استفاده از ابزار پرسشنامه و به روش ميداني انجام داده بودند، مشاهده کردند که ارزش هاي محيط زيست ، 11-- House 12-- Warrick, Milliman, & Ferguson 13- Ge and Gretzel 1- Merz, Zarantonell and Grappi; Millspaugh And Kent,; Ehlen, Klink, Stoffers And Boshuizen,; Payne, Storbacka And Frow.