Abstract:
چکیده هدف از این پژوهش ساخت بازی آموزشی موبایلی براساس نظریه های یادگیری ،برای مبحث جدول تناوبی و میزان تاثیری گذاری این روش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس شیمی پایه ی دهم دبیرستان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل، کلیه دانش آموزان دختر محصل در رشته های ریاضی و تجربی پایه ی دهم دبیرستان شهرستان ری در سال تحصیلی 1398-1399 ،بود . برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد دو گروه ریاضی و تجربی در هرکدام از این مدارس بودند، بصورت تصادفی یک مدرسه بعنوان گروه کنترل و مدرسه ی دیگر به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شد . دو گروه 20 نفره تشکیل شد ، در یک گروه بازی آموزشی طراحی شده(سکه 79)، به آن ها ارائه شد و برای گروه دیگر جلسات پرسش و پاسخ بصورت آنلاین انجام گرفت و در نهایت به علت ریزش آزمودنی 39 نفر در ده جلسه مورد آزمایش قرارگرفتند. در این پژوهش جهت بررسی داده های آماری از آزمون تی همبسته و برای تحلیل کنترل اثر پیش آزمون بر پس آزمون سکه79 از آزمون ANOVA یک متغیره استفاده شده است، و از نرم افزار SPSS جهت تجریه و تحلیل داده های آماری بکارگرفته شد. نتایج اثربخشی بازی (سکه 79) را بیشتر از گروه کنترل نشان داد و اثربخشی این بازی را تایید می کند .
The purpose of this study was to build a mobile educational game based on learning theories for the topic of the periodic table and the effect of this method on students' academic achievement in the tenth grade of high school chemistry. The statistical population of this study included all female students in the tenth grade of mathematics and experimental high school in Rey city in the academic year 1398-1399. Multi-stage cluster sampling method was used to select the sample. There were two groups of mathematics and experiment in each of these schools, one school was randomly considered as the control group and the other school as the experimental group. Two groups of 20 people were formed, in one group, a designed educational game (coin 79) was presented to them, and for the other group, question and answer sessions were conducted online, and finally, due to the dropout of 39 subjects in ten sessions, were located. In this study, univariate t-test was used to analyze statistical data and univariate ANOVA test was used to analyze the effect of pre-test on coin 79 post-test, and SPSS software was used to analyze statistical data. The results showed the effectiveness of the game (coin 79) more than the control group and confirms the effectiveness of this game
Machine summary:
طراحي، اجرا و ارزشيابي بازي آموزشي براي مبحث جدول تناوبي در 1 درس شيمي پايه ي دهم 4 بهرام صالح صدق پور٢، عليرضا کرمي گزافي ٣، شيما ذبيحي فر چکيده هدف از اين پژوهش ساخت بازي آموزشي موبايلي براساس نظريه هاي يادگيري ،براي مبحث جدول تناوبي و ميزان تاثيري گذاري اين روش بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس شيمي پايه ي دهم دبيرستان بود.
در بررسي توسط دباغ زاده ( ١٣٨٩ ) نشان داده شده است که روش تدريس مبتني بر بازي بر پيشرفت تحصيلي و انگيزه ي پيشرفت تحصيلي و نگرش به رياضي مؤثر است در مطالعات صالح صدق پور وغلامرضايي (١٣٩٢) مشخص شد که با اهميت دادن به پيش دانسته هاي زبان و رياضي و همچنين استفاده از بازي هاي رايانه اي آموزشي رياضي مي توان موجب افزايش پيشرفت تحصيلي و انگيزه پيشرفت رياضي دانش آموزان گرديد.
نمونه ي پژوهش شامل سه گروه ١٥نفره از دانش آموزان بود درمجموع ٤٥ نفر و نتايج پژوهش نشان داده است که 161 استفاده از بازي هاي آموزشي رايانه اي و غيررايانه اي در مقايسه با گروه کنترل در پيشرفت کلي رياضي دانش آموزان موثر تر مي باشد .
-عظيمي و ديگران ( ١٣٩٣ ) در پژوهشي با عنوان اثربخشي بازي هاي آموزشي رايانه اي بر پيشرفت تحصيلي و نگرش به يادگيري درس علوم در پايه چهارم ابتدايي شهر اراک را بررسي کردند جهت تحليل داده ها تحليل کوواريانس مورد استفاده قرار گرفت .
در اين پژوهش ، به منظور بررسي اثربخشي بازي آموزشي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دهم دبيرستان از طرح تحقيق تجربي ( آزمايشي) با گروه کنترل همراه با پيش آزمون و پس آزمون استفاده شده است .