Abstract:
خصومت مصرف کننده مفهومی مفید جهت درک نگرش و واکنش نسبت به محصولات یک کشور خارجی در ادبیات بازاریابی معرفی شده است. پژوهش حاضر به بررسی عوامل تاثیرگذار و پیامدهای خصومت مصرف کنندگان ایرانی در قبال محصولات منتسب به اعراب می پردازد. انتخاب روابط بین ایران و اعراب به دلیل وجود روابط پرتنش تاریخی و منازعات اقتصادی و سیاسی جاری ، باعث شده است برخلاف اکثر پژوهشهای قبلی بتوان هم خصومت پایدار و هم موقت را در یک مدل بررسی نمود. جامعه آماری مصرف کنندگان ایرانی می باشند که از میانشان نمونه ای تصادفی به حجم 417 در شهرستان اصفهان انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته،استفاده شده است و بابهرهگیری از روش معادلات ساختاری و تحلیل واریانس فرضیهها بررسی شدهاند. نتایج حاکی از آن است هرچند خصومت مصرف کنندگان ایرانی تاثیری بر قضاوتشان نسبت به کیفیت محصولات عربی ندارد اما میتواند میزان تمایل آنها به خرید را کاهش دهد. همچنین خصومت ناشی از رخدادهای جاری بیش از خصومت برخاسته از تنازعات تاریخی بر رفتار خرید مصرف کنندگان تاثیر میگذارد. تعصب، محافظهکاری و میهن پرستی نیز به عنوان عوامل روانی-اجتماعی تاثیرگذار بر خصومت مصرف کنندگان ایرانی تائید شدهاند.همچنین تاثیر متغیرهای جمعیتشناسی بر بروز خصومت در میان مصرف کنندگان ایرانی مورد بررسی قرار گرفت. در بخش آخر مقاله براساس یافته ها، پیشنهاداتی برای مدیران و پژوهشگران ارائه شده است.
Consumer Animosity has been presented as a useful concept for understanding the reaction to foreign products in the marketing literature. This study examines the impact of social characteristics such as dogmatism, patriotism, and conservatism on the animosity among Iranian consumers as well as its implications for products attributed to Arab countries. unlike most previous studies, The choice of relations between Iran and Arabs because of the existence of tense historical relations and current economic and political conflicts, has led to both stable and temporary animosity can be examined in a model. The statistical population is Iranian consumers, among whom a random sample of 417 in Isfahan was selected. Questionnaires were used to collect information. hypotheses have been investigated by using the structural equation method. The results indicate that although the animosity of Iranian consumers does not affect their judgment on the quality of Arabic products, they can reduce their willingness to buy. Also, hostility caused by current events affects consumer purchasing behavior more than the hostility of historical conflicts. dogmatism, conservatism, and patriotism are also confirmed as antecedents for both the stable and temporary animosity of Iranian consumers. Based on these results we made several suggestions.