Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مطلوب و موجود در برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی با توجه به دو مولفهی تربیت اجتماعی و سیاسی در دورۀ اول متوسطه و ارائه الگوی مطلوب است. ماهیت تحقیق توصیفی و پیمایشی و با توجه به هدف تحقیق، کاربردی است. روش پژوهش کیفی (اکتشافی– قیاسی) است. جامعۀ آماری پژوهش اسناد بالادستی آموزشوپرورش، راهنمای معلم، برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه است. حجم نمونه بهصورت تمام شمار از جامعۀ آماری به شیوه هدفمند و در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها: چکلیست، سیاهه تحلیل محتوا، فیشبرداری، فرم مصاحبه با متخصصان و فرم نظرسنجی از آنها بود. در جریان پژوهش بعد از واکاوی اسناد بالادستی به بررسی محتوای برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی پرداختهشده و الگوی مطلوب طراحی شد. بهمنظور اعتباریابی الگو، فرم نظرسنجی طراحی شد و پس از بررسی روایی سوالات، پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ 98/0 درصد برآورد گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss و آزمون t گروهی استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که این الگو با اعتبار 99 درصد مورد تایید متخصصان قرار دارد.
In this research, the aim is to study the desirable and available status of social studies curriculum with regard to the two components of social and political education in the first period of high school and provide a desirable pattern. The nature of the research is descriptive and survey and according to the purpose of the research, is an applied type. Exploratory-deductive research method. The statistical society of the research is the high-level education documents, the teacher's guide, the curriculum of social studies of the first grade of the secondary school. A sample of all the numbers of statistical community that was targeted and selected smartly. The data mining tool was a checklist, a content analysis log, a vector snippet, an interview form with experts, and a survey form. In the course of the research, after reviewing the upstream documents, the content of the social studies curriculum was studied and a desirable model was designed. In order to validate the questionnaire model, the validity of the questionnaire was evaluated and their reliability was estimated using Cronbach's alpha of 0.98%. For data analysis, SPSS software and one group T test were used. The results indicate that this template was approved by experts with a credibility of 99%.