Abstract:
این پژوهش با هدف «تحلیلی بر روشهای تدریس در آموزش مطالعات اجتماعی» به روش کتابخانهای و از طریق منابع کتابخانه، اسناد و مدارک چاپشده و بانکهای اطلاعاتی انجام شده است. ازاینرو، در پژوهش حاضر به تحلیل و مقایسهی برخی از روشهای تدریس متداول در آموزش مطالعات اجتماعی پرداخته شده است. نتایج نشان داد، با توجه به اینکه اطلاعات و تواناییهای افراد متفاوت است، باید از روشهای تدریسی بهره جست که به تفاوتهای فردی دانشآموزان توجه نماید. در بین برنامههای درسی مدارس، برنامۀ درسی «مطالعات اجتماعی» با توجه به ساختار و مفاهیم این رشته، فرصتهای غنی و فراوانی را برای رشد گرایشها و مهارتهای موردنیاز فراگیران در زندگی فردی و اجتماعی آنان فراهم میسازد. دستیابی به این اهداف نیازمند حضور معلمان توانمند در بهکارگیری روشهای متنوع و تدارک فرصتهای مناسب یادگیری است که بتوانند واحدهای یادگیری را با تاکید بر مهارت مسالهیابی و ظرفیتهای محیطی فراگیران به شیوههای مختلف و با بهرهگیری از روشهای جدید، طراحی و تدوین نمایند. همچنین معلمان این درس، باید مهارت تحلیل برنامۀ درسی و تطبیق آن با نیازهای یادگیرندگان را داشته باشند و بتوانند با شناختی مناسب نسبت به برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی، فرصتهای یادگیری اثربخشی را طراحی نموده و به دانشآموزان کمک کنند تا درکی بنیادین از مفاهیم علمی به دست آورند؛ سوال کنند، به کاوش بپردازند، استدلال کنند، با یکدیگر همکاری و مشارکت نمایند، دانستههایشان را با یکدیگر در میان بگذارند و نظرات خود را ارائه نمایند با توجه به یافتههای تحقیق، بهکارگیری روشهای تدریس پرسش و پاسخ، پروژه، رویدادهای اجباری، ایفای نقش، روش مشارکتی و بازدید علمی بهتناسب درس و بهصورت تلفیقی توصیه میگردد.
This research was conducted with the aim of "exploring teaching methods in teaching social studies" using the library method. The results showed that the information and abilities of individuals are different, so teaching methods should be used that take into account the individual differences of students. In the meantime, among the school curricula, the "Social Studies" curriculum, according to the structure and concepts of the field, provides rich and abundant opportunities for the development of the required tendencies and skills. To this end, teachers are able to use a variety of methods and provide learning opportunities. They should be able to use learning units with an emphasis on problem-solving skills and environmental capacities of learners in different ways and using Design and develop new methods. They should also have the skills to analyze the curriculum and adapt it to the needs of learners and be able to design effective learning opportunities and help students with a proper knowledge of the social studies curriculum. To gain a basic understanding of scientific concepts, to ask questions, to explore, to argue, to collaborate, to share knowledge, to express opinions, to present content and subject matter in a way that understand different ideas. According the result of this research methods of teaching like role play, scientific tour , question and answer are recommended.
Machine summary:
همچنين معلمان اين درس ، بايد مهارت تحليل برنامۀ درسي و تطبيق آن با نيازهاي يادگيرندگان را داشته باشند و بتوانند با شناختي مناسب نسبت به برنامۀ درسي مطالعات اجتماعي، فرصت هاي يادگيري اثربخشي را طراحي نموده و به دانش آموزان کمک کنند تا درکي بنيادين از مفاهيم علمي به دست آورند؛ سؤال کنند، به کاوش بپردازند، استدلال کنند، با يکديگر همکاري و مشارکت نمايند، دانسته هايشان را با يکديگر در ميان بگذارند و نظرات خود را ارائه نمايند با توجه به يافته هاي تحقيق ، به کارگيري روش هاي تدريس پرسش و پاسخ ، پروژه ، رويدادهاي اجباري، ايفاي نقش ، روش مشارکتي و بازديد علمي به تناسب درس و به صورت تلفيقي توصيه ميگردد.
از طرفي، در ميان مجموعه فعاليت هايي که براي تعليم و تربيت دانش آموزان انجام ميشود، بيشترين سهم به تدريس معلم در کلاس درس اختصاص مييابد (صفوي،٦٣:١٣٩٤)؛ و اين در صورتي است که متأسفانه در بسياري از نظام هاي آموزشي به دليل گسترش و توسعه سريع مدارس و به کارگيري نيروهاي اجرايي غيرمتخصص و تربيت نشده عاداتي نامطلوب بر فرآيند تدريس حاکم شده است ، مخصوصا آن دسته از عادت هاي غلطي که جانشين همفکري، تعامل و مشارکت دانش آموزان در کلاس درس شده اند و هرگونه آزادي انديشه ، نقادي و نوآوري را از آنان گرفته اند و به جاي استفاده از روش هاي جديد تدريس بر روش هاي سنتي با فشاري ميکنند (شعباني، ١٢٤:١٣٩٦).