Abstract:
شرکتهای کوچک و متوسط دارای ویژگیهای منحصربفردی هستند که عملیات بازاریابی را در آنها نسبت به سازمانهای بزرگتر متمایز میکند. این ویژگیها ممکن است به کمک رفتارها و خصوصیات ذاتی مدیران و مالکان آنها یا به کمک اندازه شرکت یا مراحل توسعه بنگاه معین گردد. به همین دلیل در این مقاله تأثیر دو مفهوم کلیدی گرایش بازار و فرهنگ سازمانی بر عملکرد این شرکتها آزمون میشود. برای انجام این کار از پیمایش مقطعی، مدلسازی معادلات ساختاری و روش نمونهگیری دردسترس از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد گرایش بازار تاحدودی برخاسته از فرهنگ سازمانی است و هر دو تأثیر مثبت اما غیرمعنیداری بر عملکرد مالی شرکتها دارند. نتایج آزمون مدل در شرکتهای کوچک و متوسط مسیر فرهنگسازمانی- گرایش بازار-عملکرد مشتری-عملکرد مالی را تأیید میکند. در ادامه نتایج مسیرهای ارتباطی میان متغیرهای تحقیق در شرکتهای کوچک و متوسط با انواع بزرگتر مقایسه شده است.
It is well documented that SMEs have unique characteristics that differentiate them from conventional marketing in large organizations. These characteristics may be determined by the inherent characteristics and behaviors of the owner/manager; and they may be determined by the inherent size and stage of development of the enterprise. For this purpose, in this article the effect of two critical concepts, market orientation and organizational culture, on performance will be tested in Iranian SMEs. In order to do that cross-sectional survey, structural equation modeling and convenient sampling from Tehran province SMEs managers was used to test hypothesises. The findings indicate that market orientation is a response partially derived from the organizational culture and both of them have insignificantly positive effect on performance.
Machine summary:
يافته هاي تحقيق نشان مي دهد گرايش بازار تاحدودي برخاسته از فرهنگ سازماني است و هر دو تأثير مثبت اما غيرمعني داري بر عملکرد مالي شرکت ها دارند.
در اين مطالعه سعي مي شود ارتباط ميان گرايش بازار، فرهنگ سازماني و عملکرد را در سطح شرکت هاي کوچک و متوسط بررسي کرده و زمينه ي ديگري براي غني تر ساختن بينش هايمان از تحقيقات فرهنگ و گرايش بازار مبتني بر عملکرد بوجود آوريم .
راجو و ديگران (٢٠١٠) با بررسي تعداد ١٦ مطالعه منتخب که در فاصله ي سال هاي ١٩٨٧-٢٠٠٨ در ميان شرکت هاي کوچک و متوسط بعمل آمده دريافتند در ١٣ مورد از اين مطالعات رابطه ي ميان گرايش بازار و عملکرد مالي به اثبات رسيده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه ) شکل ١ ـ مدل مفهومي تحقيق روش تحقيق روش تحقيق حاضر از اين جهت که نتايج مورد انتظار آن را مي توان در فرايند استفاده از اطلاعات بازار و شيوه هاي مواجهه با آن در کسب و کار کوچک و متوسط به خدمت گرفت از نوع "کاربردي " و از نظر ميزان کنترل محقق بر متغيرهاي تحقيق از انواع تحقيقات غير آزمايشي و نوع همبستگي آن بشمار آورد (پاشاشريفي و شريفي ، ١٣٨٣).
A multiple-layer of market-oriented organizational culture: Measurement issues and performance outcomes.
Corporate culture, strategic orientation, and business performance: New approaches to modeling complex relationship.
The effects of national culture on market orientation: Conceptual framework and research propositions.
Market orientation versus innovative culture: two routes to superior brand performance.