Abstract:
مطالعه تاکسنومی استراتژی تولید نه تنها توصیف مناسبی از گروه های استراتژیک سازمان در اختیار قرار می دهد بلکه زمینه لازم را برای مطالعات تخصصی تری چون بررسی عملکرد، شکل مناسب تصمیما ت تولیدی در هر گروه ونظریه پردازی در آن را فراهم می آورد توسعه و ایجاد پیکره بندی ها و تاکسنومی مبنایی برای تحقیقات در استراتژی تولید می باشد. بالاخص هنگامی که هدف تحقیق تعیین الگوهای غالب در سازمان ها باشد و یا هنگامی که هدف تعیین ارتباط بین چند متغیراست که بطور مجزا قابل درک اما درک کلی آنها خیلی پیچیده است. این تحقیق به منظور "تحلیل تاکسونومی ودسته بندی استراتژی های تولیدی در بین شرکت های تولیدی شهرک صنعتی قزوین" طراحی و اجرا شد. این تحقیق بر روی 68 نفر از مدیران تولید انجام گرفت. استراتژی های مستخرج نشان دهنده این است که گرچه برخی استراتژی ها بر تعداد محدودی هدف تولیدی محدودند، اما یک استراتژی بنا بر اظهار خود شرکت ها و مبتنی بر واقعیت موجود در آنها بر همه اهداف تاکید دارد و می توانند خبرگان در صنعت مورد نظر باشند. اسکینر بیان می کند که منابع سازمانی محدود هستند و با توجه به رابطه معکوس بین برخی اهداف تولیدی همه اهداف نمی توانند بطور حداکثری ارائه گردند.
The study of the taxonomy of production strategy not only provides a good description of the strategic groups of the organization, but also provides the necessary ground for more specialized studies such as performance review, appropriate form of production decisions in each group and theorizing in it. Classifications and taxonomy are the basis for research on production strategy. Especially when the goal of the research is to determine the dominant patterns in organizations or when the goal is to determine the relationship between several variables that are understandable separately but their overall understanding is very complex. This research was designed and conducted for "taxonomic analysis and classification of production strategies among manufacturing companies in Qazvin Industrial Town". This research was conducted on 68 production managers. Extract strategies indicate that although some strategies are limited to a limited number of production targets, a strategy based on the companies themselves and based on the reality in them emphasizes all the targets and can be experts in the industry. Skinner states that organizational resources are limited, and given the inverse relationship between some production goals, not all goals can be maximized.
Machine summary:
بالاخص هنگامی كه هدف تحقیق تعیین الگوهای غالب در سازمان ها باشد و یا هنگامی كه هدف تعیین ارتباط بین چند متغیراست كه بطور مجزا قابل درك اما درك كلی آنها خیلی پیچیده است تاكسنومی ها توصیف هایی را از گروه های استراتژیك كه جهت بحث و تحقیق مفید هستند فراهم می آورند و ساختارهای رقابتی را از دیدگاه عملیات روشن می سازند (Miller and Roth,2018) تحقیقات تاكسنومیك برای شناسایی استراتژی هایی كه سازمان تجاری را رقابت پذیرتر می كند بسیار مفید می باشد ((Martin and Diaz, 2018.
روشهای ایجاد الگوهای مسلط، ساختاری را برای توصیف اشكال سازمانی پیچیده كه دارای شكلی چندبعدی میباشند ارائه میدهند و آن را به عنوان گروههایی عموماً اتفاق افتاده از شاخصها و ارتباطاتشان تعریف میكنند (Oltra etal,2015) توسعه و بهبوداین روشها و بالاخص نوع شناسی و تاكسنومی مبنائی برای تحقیق استراتژی است وبالاخص هنگامی مفید است كه هدف تحقیق تعیین الگوهای مسلط در سازمان میباشد یاهنگامیكه ارتباط بین متغیرهای انفرادی بطور ضعیف درك شده یا خیلی پیچیده بااستفاده از رویكردهای سنتی مدله میشود، ژائو و همکاران (2016) مدلهای معمول بدلیل تعداد محدود متغیرهایی كه میتواند در یك زمان واحد تحلیل شود و مفروضات خطی بودن كه در نتیجه استفاده از فنون آماری حاصل میشود از دید تئوری مورد انتقاد میباشد.
بررسی سوال های تحقیق عوامل تعیین کننده استراتژی های تولید در شهرک صنعتی قزوین چیست این آزمون به منظور مقایسه میانگین یک متغیر با مقداری ثابت، طراحی شده است.
لذا نتیجه می شود که میانگین این متغیر در جامعه مساوی 4 نبوده در نتیجه انعطاف در حجم تولید عوامل تعیین کننده استراتژیهای تولیددرشهرک صنعتی می باشد.