Abstract:
امروزه بدون استفاده از دیپلماسی رسانهای و فناوریهای نوین ارتباطی هیچ کشوری نمیتواند در عرصههای بین المللی به اقناع افکار عمومی بپردازد و به منافع ملی کشورش دست یابد. همچنین رسانهها در زمان وقوع ﺑﺤﺮان ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ دارﻧﺪ و ﻣﻲ توانند در مراحل مختلف بحران اطلاع رسانی صحیح و به موقع از گسترش خسارات ناشی از بحران جلوگیری کنند. صدا و سیمای ج.ا.ا به عنوان بزرگترین سازمان رسانه ای کشور نقشی اساسی در سیاست خارجی و دیپلماسی رسانه ای کشورمان به عهده دارد. در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ که به روش کتابخانهای، اسناد و مدارک علمی انجام شده است، ضمن مروری بر مفاهیم دیپلماسی رسانهای، صدا و سیما، منافع ملی، بحران و کرونا، نقش دیپلماسی رسانهای صدا و سیمای ج.ا.ا در دستیابی به منافع ملی در دوران بحران کرونا مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه این تحقیق نشان داد: کارکرد دیپلماسی رسانه ای صدا و سیمای ج.ا.ا. در دوران بحران کرونا را می توان به 8 کارکرد شامل 4 کارکرد جامع و کل نگرانه و 4 کارکرد ژرفانگر تقسیم کرد. برای دستیابی ایران به منافع ملی حداکثری باید همه کارکردهای دیپلماسی رسانه ای صدا و سیمای ج.ا.ا. در دوران بحران کرونا متناسب با ارتقاء قدرت نرم ایران مورد استفاده بهینه قرار گیرد.
Nowadays without use of media diplomacy and new communication technologies, no country can convince public opinion in international arena and achieve the national interests of its country. media also play an important role in occurrence of crisis and can prevent spread of damage caused by crisis in different stages of crisis by providing accurate and timely information. IRIB is largest media organization in the country has a key role in crises, foreign policy and media diplomacy of our country. In the present article, which has been done by library method, scientific documents. While reviewing the concepts of media diplomacy, radio and television, national interests, crisis and corona, the role of media diplomacy of the Iran Broadcasting in achieving national interests during corona crisis has been examined. The results of this study showed: The function of media diplomacy of IRIB In times of the corona crisis, can be divided into8 functions including 4 holistic functions and 4 in-depth functions. In order for Iran to achieve maximum national interests, all functions of media diplomacy of the IRIB During the corona crisis, it should be used optimally in proportion to the promotion of Iran's soft power must be implemented.
Machine summary:
بنـابراین اسـتفاده حداکثری از ظرفیت دیپلماسی رسانه ای رسانه های کشور به ویژه رسانه ملی بـا هـدف ارتقـای قدرت نرم ایران برای دستیابی حداکثری به منافع ملـی در دوران بحـران کرونـاو بـه دنبـال آن شناخت کارکرد دیپلماسی رسانه ای صدا و سیمای ج .
از جمله فرصت های دیپلماسـی مجـازی جمهـوری اسـلامی ایران در دوران بحران کرونا میتوان به برقراری ارتباط گسترده با مخاطبان از طریق رسـانه - سرعت عمل در انجام امور دیپلماسی بدون توجه بـه بعـد مسـافت -تقویـت قـدرت نـرم جمهوری اسلامی ایران - کاهش هزینه های دیپلماسـی - مقابلـه بـا ایـران هراسـی و شـیعه هراسی - ارائه ایده ها و آرمان های کشور و بهره گ ری ی از دانش و اطلاعـات جهـانی درمـورد بیماری کرونا اشاره کرد(سایت معاونت برون مرزی).
پیش از جنگ جهـانی دوم ، برتـری نظـامی یـک کشور نقش قاطعی در شکل دهی هویت ملی و تصویر ب ن ی المللی آن ایفـا مـیکـرد و تحـت تاثیر آن ، جایگاه کشورها در سلسله مراتـب سیاسـی جهـانی مشـخص مـیشـد، در چنـین شرایطی کشورهای دارای برتری نظامی ، این برتری را در جهت پذیرش جهانی هویت ملـی و هدف های سیاسی خاص خود به کار میگرفتند، اما در اوضاع و احوال جهـان کنـونی ، بـا گسترش و پیشرفت ارتباطات و اطلاعات ، قدرت هر کشور به چگونگی توانـایی آن کشـور در کاربرد دیپلماسی رسانه ای و ایجاد همبستگی ب ن ی تصویر بـین المللـی و هویـت ملـی آن کشور وابسته است (دهقانی ، ١٣٨٦: ٤٠١).
از سوی دیگر برای موفقیت دیپلماسی رسانه ای ایران در سطح جهانی و فضای پیچیده بین المللی(بحران همه گیری کرونا و دوران پساکرونا) باید رسانه ملـی بـا اسـتفاده از همـه رسـانه های دیداری و شنیداری و به ویژه اینترنت با مخاطبان جهانی گفتگو کند.