Abstract:
حضور در بازار جدید در داخل کشور از سادهترین استراتژی توسعه بازار محسوب میشود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی موانع و استراتژی توسعه بازار داخلی محصولات تولیدی صنعت کفش هیدج است. براساس هدف مطالعه از روش روش داده بنیان برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. قلمرو مطالعه اعضای تعاونی تلاشگران کفش بوده و با استفاده از روشهای مصاحبه عمیق و کتابخانهای دادههای مورد نیاز جمعآوری گردیده و از روشهای کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی برای تجزیه تحلیل بهره گرفته شده است. نتایج نشان داد، موانع توسعه بازار داخلیدر قالب مدل نهایی به چهار بخش علل، پدیدههای اصلی، عاملهای مداخلهگر و پیامدها تقسیمبندی شده است. در بخش علل مواردی از قبیل طراحی، سطح تکنولوژی، کیفیت مواد اولیه و آموزش از عمده موانع توسعه بازار داخلی بودند. پدید اصلی در عدم توسعه بازار به رقابتپذیری مجصولات تولیدی و راهبرد توسعه بازار مربوط میشود. همچنین عوامل مداخلهگر ازجمله حمایت مالی و حقوقی دولت، تحصیلات پایین مدیران تولیدی و نداشتن واحد تحقیق و توسعه در محدودیت بازار کفش هیدج موثر میباشند. بر این اساس لازم است که اعضای تعاونی برای رفع موانع موجود استراتژی بهبود کیفیت محصولات و هم سو با آن راهبرد مناسب توسعه بازار را اتخاذ نمایند.
The present time, the new market inside the country is considered as the simplest market development strategy. In this regard, the purpose of the present study is to investigate the barriers and strategies for developing the domestic market for products manufactured by the Haidan shoe industry. Based on the objective of the study, Grendard's theory (data base method) was used to analyze the data. The field of study is the members of the cooperative of shoe workers, and they have been gathered using deep interviewing methods and library of the required data and have used open coding, axial coding and selective coding for analysis. The results showed that the barriers to developing the internal market in the form of the final model were divided into four parts: causes, main phenomena, interventional factors, and outcomes. In the areas of causes, such as design, technology level, quality of raw materials and training, were the main obstacles to the development of the domestic market. The main cause in the lack of market development is related to the competitiveness of manufacturing products and the market development strategy. Also, interventional factors such as government financial and legal support, low education of production managers, and lack of research and development units are effective in limiting Haiday's shoes market. Accordingly, it is necessary for the cooperative members to adopt a strategy for improving the quality of products and the appropriate strategy for market development in order to overcome the existing barriers.
Machine summary:
در اين راستا، هدف پژوهش حاضر بررسي موانع و استراتژي توسعه بازار داخلي محصولات توليدي صنعت کفش هيدج است .
قلمرو مطالعه اعضاي تعاوني تلاش گران کفش بوده و با استفاده از روش هاي مصاحبه عميق و کتابخانه اي داده هاي مورد نياز جمع آوري گرديده و از روش هاي کدگذاري باز، کدگذاري محوري و کدگذاري انتخابي براي تجزيه تحليل بهره گرفته شده است .
همچنين قدرت بازاريابي و استراتژي اين صنايع براي فروش محصولات خود به علت عدم اطلاع کافي از نيازهاي بازار در نقاط مختلف کشور و همچنين بازارهاي خارج از کشور به نسبت ضعيف بوده از اين رو بنگاه هاي کوچک و متوسط (از جمله صنعت کفش ) با مشکل کمبود تقاضا براي محصولات خود مواجه شده و اين امر در کاهش فروش و سود آنها مؤثر است [١].
آنچه از بخش هاي قبلي و کدگذاري و مقوله ها و طبقات اصلي پژوهش حاصل شده ، اين است که شرايط علي (همانند کيفيت مواد اوليه سطح تکنولوژي، طراحي محصول ،آموزش نيروي انساني) و مکانيزم هاي افزايش توان رقابتي، اتخاذ 55 استراتژي مناسب توسعه بازار و مکانيزم هاي مديريتي در جهت رفع موانع و ارائه راهکار براي توسعه بازار داخلي محصول کفش هيدج ميباشد.
حال بر اساس تحليل هاي صورت گرفته ، مدل نهايي براي توسعه بازار داخلي کفش هيدج با توجه به يافته هاي اين پژوهش در شکل ٢ آمده است .
در اين راستا، هدف پژوهش حاضر بررسي موانع و راهکاري توسعه بازار داخلي، محصولات توليدي صنعت کفش هيدج است .