Abstract:
با توجه به ماهیت علت و معلولی بخش حملونقل دریایی و تأثیر متقابل متغیرها در این بخش و نیز پیچیدگیهای حاکم برآن لازم است تا به کمک ابزارهایی، سیاستهای اتخاذ شده در این بخش مورد آزمون قرارگیرد. دغدغه مورد نظر در این مقاله پیشبینی عملکرد ترمینال کانتینری از حیث تعداد کانتینر تخلیه و بارگیری شده، زمان کل حضور کشتی از زمان ورود به لنگرگاه تا خروج از بندر و در صد اشغال اسکله ترمینال کانتینری میباشد. در این تحقیق، مدل پویای عملکرد ترمینال کانتینر بنادر، با استفاده ازروش پویای سیستمها ارائه شده است. اعتبار مدل پیشنهادی با استفاده از دادههای تاریخی 1384 تا 1394 بندر شهید رجایی مورد تأیید قرارگرفته است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که با افزایش 1 دستگاه گنتری کرین تعداد کل کانتینرهای جابه جا شده 5/12% افزایش و متوسط زمان کشتی 30% کاهش مییابد. با سرمایه گذاری وساخت یک اسکله تعداد کل تخلیه/ بارگیری 4% افزایش و متوسط زمان کشتی 37% کاهش مییابد. در حالی که با ساخت 1 اسکله و همچنین افزایش یک دستگاه گنتری کرین تعداد کل تخلیه/ بارگیری 37% افزایش و زمان کشتی 45% کاهش مییابد. مدل پیشنهادی کمک مینماید که مدیران، از اثرات تصمیمات و سیاستهای خود در طراحی و توسعه آینده ترمینالهای کانتینری و نتایج آنها تصویر روشنی داشته باشند.
Due to the causal nature of maritime transport sector and interaction of variables in this section as well as the complexities, Systemd ynamics (SD) approach is used to measure and forecast port performance. This paper concerns the performance in terms of the number of container loading and unloading of container terminal, ship turnaround time in port and berth occupied percentage. Historical data of Shahid Rajae port from 1384 to 1394 is used to valid proposed model. The results of simulation show that by increasing one more gantry crane, the container throughput increase 12/5% and the average service time decrease about 30%. By investing and developing one berth more, the throughput increase 4% and average service time decrease about 37%. Whereas by increasing one more gantry crane and berth, the throughput increase 37% and average service time decrease about 45%. The proposed model can help port managers to see the effects of their decisions on future port performance and design policies that lead to desired consequences.
Machine summary:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ٢، شماره ٢، تابستان ١٣٩٦ ارائه مدلي براي پيش بيني عملکرد پايانه کانتينر در بنادر با رويکرد پويايي سيستم ١، مصطفي زنديه ٢*، حسن فارسيجاني ٣، مسعود ربيعه ٤ وحيد حيدرپور ١- دانشجوي دکتري، دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران.
/ شکل ٥ مقايسه دادههاي تاريخي و شبيه سازي تعداد کل کانتينر تخليه و بارگيري شده / شکل ٦ مقايسه دادههاي تاريخي و شبيه سازي کل زمان کشتي 123 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ٢، شماره ٢، تابستان ١٣٩٦ ٥- شبيه سازي و ارزيابي سياست ها در اين بخش سياست هاي مختلفي براي بهبود عملکرد ترمينـال کـانتينري بنـدر شـه د رجائي ارائه شده است که نتايج اعمال اين سياسـت هـا تحليـل و بررسـي شـده اسـت .
_______________________________وحيد حيدرپور و همکاران / شکل ٧ تعداد اسکله اشغال شده در سناريو ١ و مدل پايه / شکل ٨ تعداد کل کانتينر تخليه /بارگيري شده در سناريو ١ و مدل پايه 125 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ٢، شماره ٢، تابستان ١٣٩٦ / شکل ٩ زمان کل حضور کشتي از لنگرگاه تا خروج از بندر در سناريو ١ و مدل پايه سناريو ٢.
127 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ٢، شماره ٢، تابستان ١٣٩٦ همانطور که از اشکال ١٣ الي ١٥ ملاحظه ميشود، تعداد کل کانتينر تخليه و بـارگيري شده از ٣٢ ميليون باکس به ٤٤ ميليون افزايش ، اشغال اسکله ها ١٦% افـزايش و زمـان کل حضور کشتي در بندر نيز به طور متوسط به ٢/٥ روز تقليل يافته است .