Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه درک ریتم شنیداری و استرس والدگری در کودکان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری (دیکته و ریاضی) بود. بدین منظور نمونهای شامل 75 دختر و 75 پسر به همراه مادرانشان به روش نمونهگیری هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از آزمون ادراک شنیداری تست وپمن و پرسشنامه استرس والدگری ابدین (1983) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تی نمونههای مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین ادراک ریتم شنیداری کودکان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد، به طوریکه کودکان دختر از میانگین بالاتر درک ریتم شنیداری نسبت به کودکان پسر برخوردار بودند. همچنین نتایج نشان داد بین استرس والدگری و مؤلفههای آن در مادران کودکان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد به نحویکه مادران دارای کودک دختر مبتلا به اختلال یادگیری از سطوح بالاتر استرس والدگری در همه مؤلفهها نسبت به مادران دارای کودک پسر برخوردار بودند. و به طور کلی یک رابطه دو طرفه بین استرس والدین و مشکلات رفتاری کودک برای مادران و پدران وجود دارد.
The aim of this study was compare the perception of auditory rhythm and parental stress in boys and girls with learning disabilities (dictation and math). For this purpose, a sample of 75 girls and 75 boys with their mothers was selected through targeted sampling. For data collection, Auditory Auditory Test (WPM) and Parent Stress Questionnaire Abdin (1983) were used. Data were analyzed using independent t-test. The results showed that there was a significant difference between the perceived rhythm of hearing loss in boys and girls with learning disorder, so that the girls had a higher perceived rhythm than rarely than boys. Also, the results showed that there is a significant difference between parentchr('39')s stress and its components in mothers of both girls and boys, so that mothers with child of girl with learning disorder have higher levels of parental stress in all components than mothers with a boy. In general, there is a two-way relationship between parentschr('39') stress and child behavioral problems for mothers and fathers
Machine summary:
نتايج نشان داد بين ادراک ريتم شنيداري کودکان دختر و پسر مبتلا به اختلال يادگيري تفاوت معناداري وجود دارد، به طوريکه کودکان دختر از ميانگين بالاتر درک ريتم شنيداري نسبت به کودکان پسر برخوردار بودند.
همچنين نتايج نشان داد بين استرس والدگري و مؤلفه هاي آن در مادران کودکان دختر و پسر تفاوت معناداري وجود دارد به نحويکه مادران داراي کودک دختر مبتلا به اختلال يادگيري از سطوح بالاتر استرس والدگري در همه مؤلفه ها نسبت به مادران داراي کودک پسر برخوردار بودند.
نيس ، گرين و بيکر٤(٢٠١٢) در پژوهشي با عنوان استرس والدين و مشکلات رفتاري کودک: يک رابطه دوطرفه در طول زمان نشان داد استرس والدين و مشکلات رفتاري کودک به صورت متقابل با يکديگر مرتبط هستند نتايج به دست آمده نشان ميدهد با توجه به مطالب عنوان شده در مي يابيم که دانش آموزان در درس املاء و رياضي داراي مشکلات زيادي ميباشند و از آنجايي که دانش آموزان در اکثر فعاليت هاي درسي خود با نوشتن و حساب کردن سروکار دارند اين پژوهش در نظر دارد به اين پرسش بپردازد که درک ريتم شنيداري و استرس والدگري در اختلالات ديکته و رياضي در کودکان دختر و پسر داراي اختلال يادگيري چه تفاوتي با يکديگر دارند؟ ٢.
فرضيه هاي پژوهش بين درک ريتم شنيداري کودکان دختر و پسر داراي اختلال يادگيري تفاوت معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري با توجه به نتايج تفاوت معناداري بين درک ريتم شنيداري کودکان دختر و پسر داري اختلال يادگيري وجود دارد و به طورکلي کودکان دختر از ميانگين بالاتري نسبت به کودکان پسر برخوردارند.