Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی در دانشآموزان پسر دبستانی بود. روش: پژوهش حاضر که از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است به شیوهی پیش آزمون – پس آزمون به همراه گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری کلیه پسران دانش آموز مقطع ابتدایی استان اصفهان-شهرستان شاهین شهر در سال تحصیلی97-96 میباشند، 30 آزمودنی به شیوه در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جهت سنجش متغیرها در این پژوهش از پرسشنامه قضاوت اخلاقی تدوین دورگانداسینها و میراوارما (1998) استفاده شده است. مهارت همدلی به مدت 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد؛ سپس دادههای حاصل از آزمونها با استفاده از کوواریانس چند متغیری به کمک نرم افزار SPSS-22 مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که آموزش مهارت همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی (قوه تشخیص، تکمیل جملات ناتمام، مقایسه اخلاقی، بهترین پاسخ، استدلال اخلاقی و تعریف اخلاق) دانشآموزان پسر دبستان تاثیر دارد (05/0> P). میتوان چنین عنوان کرد که شاخص قضاوت اخلاقی قابلیت ارتقاء را دارا میباشد و از طریق آموزش میتوان در جهت بهبود آن گام برداشت.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of empathy skills training on
improving moral judgment in boys' elementary school students. Method: The present study is a
semi-experimental study with pretest-posttest method with control group. The statistical
population consisted of all boys of elementary school students in Shahin Shahr city of Isfahan
province, in the academic year of 96-97. 30 subjects were selected in an accessible method and
randomly divided into two experimental and control groups. To measure the variables in this
research, a moral judgment questionnaire made by Miravarma & Dorganda-sinha (1998) has been
used. The empathic skill was taught to the experimental group for 2 sessions; then the data were
investigated using multivariate analysis of covariance using the SPSS -22 software. Findings
showed that empathy skill training affects the improvement of moral judgment (recognition,
completion of incomplete sentences, moral comparison, best answer, moral reasoning and moral
definition) in boys' elementary school students (P <0/05). In explaining this hypothesis, it can be
said that the moral judgment index has the ability to upgrade, and through training it can be taken
to improve it.
Machine summary:
از سوي ديگر داستان هاي معما گونه بر رشد قضاوت اخلاقي دانـش آمـوزان مـوثر اسـت (مطلـق ، 1 Kumar 2 empathy 3 Rieffe, Ketelear & Weifferink 4 Jolliffe & Farrington 5 Sosua, McDonald, Rushby, Li, Dimoska & James 6 Ali, Amorim,& Chamorro-Premuzic 7 Borba 8 Rieffe , Kettlear , Wiefferink 9Farrington 10 Green,Sommerville,Nystrom,Darley,&Cohen 11Engell 12 Damasio 13 Haidt 14Gleaso,Jensen-Campbell,Ickes,W 112 ١٣٩٠).
با توجه به اينکه محقق در بررسي منابع پيشين در زمينه موضوع تحقيق عليالخصوص تحقيقات داخلي بـه پيشـينه چنـداني دست نيافته است و با توجه به اهميت موضوع ، اين مطالعه در صدد يافتن پاسخ به اين سئوال است : آيا آموزش مهـارت همـدلي بـر قضاوت اجتماعي دانش آموزان پسر دوره ي دوم دبستان تأثير دارد؟ روش جامعه آماري کليه پسران دانش آموز مقطع ابتدايي استان اصفهان -شهر شاهين شهر در سال تحصيلي ٩٧-٩٦ مـيباشـند کـه تعداد آن ها در حدود ٤٠٠٠ نفر ميباشند، از بين آن ها يک مدرسه بصورت در دسترس انتخـاب شـد و پـس از توافـق بـا مسـئولين مدرسه از بين ليست اسامي دانش آموزان دوره ي دوم ابتدايي(مقطع پنجم و ششم ) ٣٠ نفر به صورت تصادفي انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند.
جدول شماره ٤ – تحليل کوواريانس چند متغيره (به تصویر صفحه رجوع شود)نتايج تحليل کوواريانس چند متغيره و آزمـون هـاي تعقيبـي بـين دو گـروه آزمايشـي و کنتـرل در متغيـر قضـاوت اخلاقـي و مولفه هاي آن بجز مولفه تعريف اخلاق تفاوت معني داري را بين دو گروه نشان داده است به عبارت ديگر آموزش مهارت هاي همدلي بر قضاوت اخلاقي و مولفه هاي آن (بجز تعريف اخلاق ) در دانش آموزان پسر دبستاني تاثير دارد.