Abstract:
رسانههای نوین و در راس آنها اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی باعث ایجاد دگرگونیهایی در روحیات افراد شدهاند و دامنه و شدت آن همچنان در حال افزایش است. این پژوهش به منظور پیشبینی سلامت روان، افسردگی و اضطراب دانش آموزان دبیرستانی بر اساس استفاده از شبکههای اجتماعی انجام شد. روش کار: روش این پژوهش از نظر شیوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی است. در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر سمنان میباشد که در نیمسال اول تحصیلی 95-94 از بین افراد در دسترس، نمونهای با حجم 200 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده و به پرسشنامههای سلامت عمومی، اضطراب بک، افسردگی بک و پرسشنامه محقق ساخته شبکههای اجتماعی پاسخ دادند. این پژوهش از طریق ضریب آماری پیرسون و رگرسیون خطی ساده به وسیله نرمافزار SPSS نسخه 21 تحلیل انجام گرفت. نتایج: با توجه به نتایج پژوهش استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند ابعاد کیفیت زندگی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد و در شکلدهی سلامت روان، افسردگی و اضطراب نقش دارند. بحث: شبکههای اجتماعی در شکلدهی سلامت روان، افسردگی و اضطراب نقش دارند و حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تاثیرگذارند. لذا بایستی اقدامات آگاهی بخشی و مدیریتی در راستای میزان و محتوای مورداستفاده در شبکههای اجتماعی انجام گیرد.
New media, especially the Internet and virtual social networks, have caused changes in peoplechr('39')s moods and its scope and intensity continues to increase. This study was conducted to predict the mental health, depression and anxiety of high school students based on the use of social networks. Methods: The method of this research is descriptive-correlational in terms of implementation method. In the present study, the statistical population includes all high school students in Semnan. In the first semester of the academic year of 1994-95, a sample of 200 people was selected from the available people using the Cochranchr('39')s formula. And answered a researcher-made questionnaire on social networks. This study was performed through Pearson statistical coefficient and simple linear regression by SPSS software version 21. Analysis: According to the results of the study, the use of social networks can affect the quality of life of students and depression in the formation of mental health. And anxiety play a role. Discussion: Social networks play a role in shaping mental health, depression and anxiety and even affect the economic, social and political dimensions of societies. Therefore, awareness and management measures should be taken in line with the amount and content used in social networks
Machine summary:
پيش بيني سلامت روان ، افسردگي و اضطراب دانش آموزان دبيرستاني بر اساس استفاده از شبکه هاي اجتماعي عباس علي انتظاري رودبارکي ١، نعمت الله ستوده چکيده رسانه هاي نوين و در رأس آن ها اينترنت و شبکه هاي اجتماعي مجازي باعث ايجاد دگرگوني هايي در روحيات افراد شده اند و دامنه و شدت آن همچنان در حال افزايش است .
در پژوهش حاضر جامعه آماري شامل کليه دانش آموزان دبيرستاني شهر سمنان مي باشد که در نيمسال اول تحصيلي ٩٥-٩٤ از بين افراد در دسترس ، نمونه اي با حجم ٢٠٠ نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده و به پرسشنامه هاي سلامت عمومي ، اضطراب بک ، افسردگي بک و پرسشنامه محقق ساخته شبکه هاي اجتماعي پاسخ دادند.
نتايج : با توجه به نتايج پژوهش استفاده از شبکه هاي اجتماعي مي تواند ابعاد کيفيت زندگي دانش آموزان را تحت تأثير قرار دهد و در شکل دهي سلامت روان ، افسردگي و اضطراب نقش دارند.
٢-روش کار در پژوهش حاضر با توجه به ماهيت موضوع مورد بررسي از روش پيمايشي استفاده شده است و هدف آن پيش بيني سلامت روان ، افسردگي و اضطراب دانش آموزان دبيرستاني بر اساس استفاده از شبکه هاي اجتماعي مي باشد.
This study was conducted to predict the mental health, depression and anxiety of high school students based on the use of social networks.
Analysis: According to the results of the study, the use of social networks can affect the quality of life of students and depression in the formation of mental health.
Keywords: Social Networks, Mental Health, Depression, Anxiety, Students.