Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودآگاهی و حل مساله بر تاب آوری کارمندان زن جزیزه کیش در سال 1393 است. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون سه گروهی (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان زن ادارات دولتی و خصوصی جزیزه کیش بودند نمونه مورد مطالعه با روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (هر کدام 20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش (1) 8 جلسه تحت آموزش مهارتهای خودآگاهی و گروه آزمایش (2) 8 جلسه تحت آموزش مهارتهای حل مساله قرار گرفتند و گروه کنترل در طول این مدت در انتظار درمان ماندند. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) انجام گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن بالای 0. 7 به دست آمد. همینطور از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد، که برای این منظور پرسشنامه به تایید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار 19SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت خودآگاهی بر تاب آوری کارمندان زن موثر است. آموزش مهارت های حل مساله نیز بر تاب آوری کارمندان زن موثر بود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای خودآگاهی در افزایش تاب آوری بیشتر از آموزش مهارت حل مساله است. بنابراین در بهبود تاب آوری آموزش مهارت خودآگاهی بیشتر از آموزش مهارت حل مساله اثربخش بود.
Machine summary:
همچنين نتايج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت هاي خودآگاهي در افزايش تاب آوري بيشتر از آموزش مهارت حل مساله است .
کليد واژه ها: مهارت هاي خودآگاهي، حل مساله ، تاب آوري ١کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، واحد بين الملل کيش ، دانشگاه آزاد اسلامي، کيش ، ايران (نويسنده مسئول ) ٢گروه روانشناسي، واحد بين الملل کيش ، دانشگاه آزاد اسلامي ، کيش ، ايران 186 مقدمه يکي از مهمترين هدف هاي روي آورد روان شناسي مثبت ، شناسايي متغيرها و روش هايي است که بر بهزيستي و سلامت رواني تاثير دارد و موجب زندگي بهتر و سازگاري انسان با نيازها و تهديدهاي زندگي مي شود.
اين آموزش ها تأثير مثبتي بر سطح احساس ، طرز فکر و نحوه رفتار افراد 1 - Conner & Davidson 2 - Arce 3 -Weisman 4 - Maulding 5 - Reynaud 6 - Liu 7 - Min 8- Legleye 187 جامعه خواهد داشت .
همچنين نتايج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت هاي حل مساله موجب افزايش تاب آوري در گروه آزمايش شده است .
192 همچنين نتايج پژوهش نشان داد که بين اثربخشي آموزش مهارت خودآگاهي و آموزش حل مساله بر تاب آوري کارمندان زن تفاوت وجود دارد.
The results showed that the self-awareness skills training on female employees’ resiliency is effective.
The problem solving skills training on female employees’ resiliency was effective too.
The results indicated that self-awareness skills increase the resiliency more than training problem solving skills.
So, the training of self-awareness skill is more effective than the training of problem solving skill to improve resiliency .