Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان مدارس منطقه دو شهر تهران است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان پسر در سال تحصیلی 1397-1398 مشغول به تحصیل در مدارس منطقه دو شهر تهران و نمونهگیری با روش تصادفی ساده 30 نفر انتخاب شدند. برنامه آموزشی مداخله اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور در 10 جلسه 60 دقیقه برای گروه آزمایش انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه بهبود کارکردهای اجرایی (آزمون برو - نرو، آزمون n-back و آزمون برج لندن) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی آزمون لون، کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین کارکردهای اجرایی دانش آموزان قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود دارد. وجود تفاوت معنادار در زیر مقیاسهای کارکردهای اجرایی شامل (حافظه کاری، کنترل بازداری و انعطافپذیری) است. (p). نتیجهگیری: براین اساس برگزاری جلسات مداخله آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان موثر است.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of adolescent-centered mindfulness training on improving the executive functions of school students in Tehranchr('39')s second district. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of this study includes all male adolescents studying in schools in the second district of Tehran in the academic year 1397-1398 and 30 people were selected by simple random sampling. The effectiveness of the adolescent-centered mindfulness training intervention program was performed in 10 sessions of 60 minutes for the experimental group. The executive function improvement questionnaire (go-go test, n-back test and London Tower test) was used to collect information. To analyze the data, descriptive statistics of mean and standard deviation and inferential statistics of Loon test, Kolmogorov-Smirnov, analysis of covariance were used. The results of this study indicate that there is a statistically significant difference between the executive functions of students before and after the intervention. There is a significant difference in the sub-scales of executive functions (working memory, inhibition control and flexibility). (p
Conclusion: Accordingly, holding adolescent-centered mindfulness training intervention sessions is effective in improving studentschr('39') executive functions.
Machine summary:
مور و مالينوسکي١١ 1 Kabat-Zinn 2 Baginski 3 Segal, Williams & Teasdale 4 MBSR 5 Davidson, Dunne, Eccles, Engle, Greenberg, Jennings & Roeser 6 Langer 7 Jensen, Vangkilde, Frokjaer & Hasselbalch 8 Mrazek, Smallwood & Schooler 9 Bohus, Haaf, Simms, Limberger, Schmal, Unckel & Linehan 10 Greenberg & Harris 11 Moore & Malinowski 187 (٢٠٠٩) افرادي که تجربه ذهن آگاهي بالاتر و پايين تري داشتند را مورد بررسي و مقايسه قرار دادند.
نمونه اين پژوهش از بين جامعه آماري ٣٠ نفر با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب و به صورت تصادفي در گروه هاي آزمايش (١٥ نفر) و کنترل (١٥ نفر) قرار داده شدند، معيارهاي ورود به پژوهش شرکت کننده عبارت بودند از (رضايت کامل داوطلب براي شرکت در طرح ، سن ١٥ تا ١٧ سال ، عدم اعتياد به مواد و مصرف الکل ، عدم ابتلا به اختلالات رواني و شخصيتي ديگر (با مصاحبه باليني)، نداشتن بيماريهاي حاد و مزمن جسمي، عدم شرکت هم زمان در ساير برنامه هاي درماني و عدم دريافت مشاوره فردي يا دارو درماني) و ملاکهاي خروج (ابتلا به اختلالات رواني و شخصيتي با مصاحبه باليني، داشتن 1 Baginski 2 Langer 3 Larson, Steffen & Primosch 4 Moor, Gruber, Derose & Malinowski 5 Grossman, Niemann, Schmidt & Walach 6 Baer 7 Black, Milam & Sussman 8 Burke 9 Bradshaw, Goldweber, Fishbein & Greenberg 10 Roemer, Williston & Rollins 11 Moore & Malinowski 188 بيماريهاي حاد و مزمن جسمي، مصرف داروهاي روان گردان ، شرکت هم زمان در ساير برنامه هاي درمان و دريافت مشاوره فردي يا دارو درماني) را داشته اند.