Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه کیفیت خدمات آموزشی با سلامت روان دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان در پایههای (پنجم و ششم) مدارس ابتدایی منطقه 1 تهران بود. این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و ازنظر روش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش 850 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی (پایه پنجم و ششم) منطقه 1 تهران و حجم نمونه این پژوهش 265 نفر که 138 نفر پسر و 127 نفر دختر بوده که به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردیدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد بود. روایی و پایایی پرسشنامهها مورد تایید قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون صورت گرفت. نتایج حاصل نشان داد کیفیت خدمات آموزشی (شاداب سازی فضای فیزیکی و روانی مدرسه و کلاس درس، استفاده از تجهیزات هوشمندسازی در تدریس، روابط مبتنی بر محبت و احترام و اعتماد متقابل میان معلم و دانش آموز با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی شامل (موفقیت، تلاش و کوشش، خشنودی، لذت بردن، تصمیمگیری، عملکرد و...) دانش آموزان دارای رابطه معناداری میباشد.
The purpose of this research is to study the relationship between quality of educational services with mental health and achievement among elementary students (grades 5th and 6th) in Tehran District 1. This is an applied study in term of purpose, and a descriptive correlation study in term of data collection and methodology. Research statistical population included 850 male and female elementary students. 265 individuals (138 males and 127 females) were selected through stratified random sampling method. Data were collected through a standard questionnaires. Validity anf rliability of th instruments were verified. Data were analyzed using Spearman correlation coefficient and regression analysis through SPSS. Research results showed that the quality of educational services (physical and mental succulence at school and classroom, using smart learning, love-, respect-, and mutual trust-based interactions between the teacher and learner) is significantly related to mental health and achievement (including success, endeavor, satisfaction, enjoy, decision-making, and performance, etc.) among students.
Machine summary:
نتايج حاصل نشان داد کيفيت خدمات آموزشي (شاداب سازي فضاي فيزيکي و رواني مدرسه و کلاس درس ، استفاده از تجهيزات هوشمندسازي در تدريس ، روابط مبتني بر محبت و احترام و اعتماد متقابل ميان معلم و دانش آموز با سلامت روان و پيشرفت تحصيلي شامل (موفقيت ، تلاش و کوشش ، خشنودي، لذت بردن ، تصميم گيري، عملکرد و...
٣ روش شناسي پژوهش با توجه به اينکه تحقيق حاضر به بررسي رابطه بين کيفيت خدمات آموزشي با سلامت روان و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدارس ابتدايي (پايه هاي پنجم و ششم ) منطقه يک شهر تهران ميپردازد، روش پژوهش از نظر هدف ، کاربردي و از نظر ماهيت توصيفي و از نظر روش از نوع همبستگي مي باشد.
در نتيجه فرض صفر رد ميشود و فرض تحقيق تأييد ميگردد به عبارت ديگر بين کيفيت خدمات آموزشي با سلامت روان و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر و پسر در پايه هاي (پنجم و ششم ) مدارس ابتدايي منطقه ١ تهران رابطه معناداري وجود دارد.
در نتيجه فرض صفر رد ميشود و فرض تحقيق تأييد ميگردد به عبارت ديگر بين شاداب سازي فضاي فيزيکي و رواني مدرسه و کلاس درس با سلامت روان دختر و پسر در پايه هاي (پنجم و ششم ) مدارس ابتدايي منطقه ١ تهران رابطه معناداري وجود دارد.
به عبارت ديگر بين شاداب سازي فضاي فيزيکي و رواني مدرسه و کلاس درس با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدارس ابتدايي (پايه هاي پنجم و ششم ) منطقه ١ شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.