Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت انگیزش بر تابآوری تحصیلی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان بود. پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی، دارای گروه کنترل همراه با پیشآزمون و پسآزمون بود که افراد به صورت تصادفی در گروههای کنترل و آزمایش جایگزین شدند. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دورهی متوسطهی اول شهر تهران بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین مناطق 22 گانه آموزشی منطقه 5 آموزشوپرورش شهر تهران انتخاب شد. تعداد دانشآموزان در گروه کنترل شامل 15 نفر و در گروه آزمایش 17 نفر بودند که پس از انجام پیشآزمون بهصورت تصادفی ساده به دو گروه تقسیمشده بودند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) همچنین مقیاس تعلل ورزی تحصیلی تاکمن و سکستون (1989) بودند. سپس دانشآموزان گروه آزمایش آموزشهای لازم را هفتهای یکبار طی 8 جلسه 1 و نیمساعته دریافت کرده و پسآزمون از هردو گروه به عمل آمد. براساس تجزیهوتحلیل یافتههای موجود در پژوهش بین گروه کنترل و گروه آزمایش در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بدین ترتیب که آموزش مدیریت انگیزش با 95/0 اطمینان باعث افزایش تابآوری تحصیلی و کاهش تعلل ورزی تحصیلی شده است. با توجه به یافتههای پژوهش درمیابیم آموزش مدیریت انگیزش برای افزایش تابآوری تحصیلی دانش آموزان مفید واقع میشود و توان مقابله با مشکلات تحصیلی را در دانش آموزان افزایش میدهد همچنین با دستکاری سطح انگیزش تعلل ورزی دانش آموزان و به تعویق انداختن تکالیف درسی کاهش مییابد.
This research has studied the effectiveness of motivational management training on studentschr('39') academic resilience and procrastination. The research is a quasi-experimental study with control group containing pre-test and post-test which people were randomly in control and experimental groups. The population was all high school students of Tehran selected by cluster sampling among 22 districts which number 5 was chosen. The number of students was 15 in control group and 17 in experimental group which were randomly divided to two groups after the pilot. The measurement tools were Samuelchr('39')s academic resilience questionnaire (2004) and Talkman and Sextonchr('39')s academic procrastination scale (1989). The experimental group of students received necessary training and post-test was taken from both groups. According to the analysis of data there were significant differences between two groups at pre-test and post-test. Motivational management training has increased academic resilience and decreased procrastination. According to research motivational management training increases ability of facing with educational difficulties and therefore the educational resilience. By the increasing of motivational level we can see decrease in homework procrastination also. This could be the reason for using the motivational management training protocol at schools and educational counseling centers.
Machine summary:
با توجه به يافته هاي پژوهش درميابيم آموزش مديريت انگيزش براي افزايش تاب آوري تحصيلي دانش آموزان مفيد واقع ميشود و توان مقابله با مشکلات تحصيلي را در دانش آموزان افزايش ميدهد همچنين با دست کاري سطح انگيزش تعلل ورزي دانش آموزان و به تعويق انداختن تکاليف درسي کاهش مييابد.
١/٠٠٠ خطا ٦٣٣/٩ ٢٨ ٦٣٣/٩ کل ٢١٩٣٧٣ ٣٢ همان طور که در جدول ٤ ديده ميشود نتايج تحليل کوواريانس نشان ميدهد بين گروه ها پس از حذف اثر تفاوت هاي اوليه تفاوت معناداري مشاهده شده است ٠/٠٥ >P است بنابراين با ٩٥% اطمينان فرض صفر رد شده و ميتوان گفت آموزش مديريت انگيزش بر تاب آوري تحصيلي اثر دارد و باعث افزايش تاب آوري در دانش آموزان ميشود.
يافته هاي استنباطي مؤلفه هاي تاب آوري تحصيلي (تحليل واريانس ) (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس جدول فوق شاهد هستيم که آموزش مهارت مديريت انگيزش در مؤلفه ارتباطي و جهت گيري آينده متغير تاب آوري با مقدار اف ٣٣/٤٥ و سطح معناداري ٠/٠٠١ تأثير داشته و باعث افزايش مؤلفه ارتباطي دانش آموزان شده است .
به نظر ميرسد آموزش مديريت انگيزش در ابتدا باعث افزايش انگيزش دانش آموزان شده و به اين ترتيب توانسته در مؤلفه هاي تاب آوري تحصيلي و تعلل ورزي تحصيلي تغيير ايجاد کند.
Motivation and academic resilience: Developing a model of student enhancement.
Abstract This research has studied the effectiveness of motivational management training on students' academic resilience and procrastination.
Motivational management training has increased academic resilience and decreased procrastination.
Keywords: motivational management, academic resilience, academic procrastination.