Abstract:
حضور زبان فرانسه در ایران به دوره صفویه و تدریس زبان فرانسه به شکل رسمی در دانشگاه های ایران به سال 1315باز میگردد. دانشگاه تهران اولین دانشگاه در ایران است که کرسی زبان و ادبیات فرانسه را بنیاد نهاد. امروزه این رشته با سه گرایش ادبی، مترجمی و آموزش و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای دولتی شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، سبزوار، شیراز، همدان و یزد دانشجو میپذیرد. رﺷﺘﮥ زبان و ادبیات فرانسه در مقطع کارشناسی دانشگاه های مذکور و هم چنین دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین تعداد متقاضی را دارد؛ ازاینرو بیشترین تعداد فارغالتحصیلان رﺷﺘﮥ زبان فرانسه را دانشجویان گرایش زبان و ادبیات فرانسه تشکیل میدهند. بررسی مشکلات آموزشی دانشجویان زبان فرانسه در زمینه های مرتبط با آواشناسی، دستور زبان، نگارش، تولید شفاهی تاکنون مورد نظر محققین بوده است، اما مشکلات آموزش ادبیات از این حیث مغفول مانده است. برای آسیب شناسی آموزش ادبیات فرانسه در دانشگاه باید از سه منظر استاد، دانشجو و مواد درسی بررسیها صورت بگیرد. در این پژوهش برآنیم که با کمک تحقیقات میدانی و پرسشنامه مشکلات پیش روی دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه در کلاس های ادبیات را از منظر مواد درسی تعیین شده از سوی وزارت علوم تحقیقات و فنّاوری در قالب سرفصل دروس مورد بررسی قرار دهیم و بتوانیم با واکاوی دقیق سرفصل های به کارگرفته در دانشگاه های مختلف به نقاط ضعف و قوت آن پرداخته و البته در این پژوهش نظرات دانشجویان، مورد استناد ما برای رسیدن به نتیجه گیری است. هدف ما از نگارش این تحقیق برداشتن گامی در راستای حل مشکلات بخش زیادی از دانشجویان پذیرفته شده در این رﺷﺘﮥ تحصیلی و ارائه راهکارهایی برای رفع بخشی از این مشکلات است.
Resume La presence de la langue francaise en Iran remonte a la periode safavide et son enseignement dans les universites iraniennes remonte a 1315. L'Universite de Teheran est la premiere universite en Iran a etablir le departement de langue et litterature francaises. La litterature, la traduction et la didactique sont les disciplines enseignees dans les universites de Teheran, Machhad, Ispahan, Tabriz, Ahvaz, Sabzewar, Chiraz, Hamadan et Yazd. La licence en langue et litterature francaises compte le plus grand nombre des etudiants. Les chercheurs ont etudie les problemes des etudiants de langue francaise dans les domaines de de la phonologie, de la grammaire, de l’ecriture et de la production orale, mais les problemes de l'enseignement de la litterature ont ete negliges. Les etudes pour trouver des solutions d'optimaliser l'enseignement de litterature francaise a l'universite, doivent etre menees sous trois angles: professeur, etudiant et curriculum. Dans cette recherche, a l'aide de l'etude du terrain et du questionnaire, nous verifions le curriculum etabli par le ministere des Sciences, de la Recherche et de la Technologie. Ensuite, nous analysons attentivement les points forts et les points faibles du curriculum. Dans cette etude, les opinions des etudiants sont citees par nous pour parvenir a une conclusion. Le but de cette etude est de faire un pas vers la resolution des problemes d'une grande partie des etudiants acceptes dans cette discipline universitaire et de fournir des solutions pour resoudre certains problemes.
Machine summary:
84490 ____________________________تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٩/١٦ تاريخ پديرش : ١٣٩٨/١٢/١٠ کمک تحقيقات ميداني و پرسشنامه مشکلات پيش روي دانشجويان زبان و ادبيات فرانسـه در کلاس هاي ادبيات را از منظر مواد درسي تعيين شده از سوي وزارت علـوم تحقيقـات و فّناوري در قالب سرفصـل دروس مـورد بررسـي قـرار دهـيم و بتـوانيم بـا واکـاوي دقيـق سرفصل هاي به کارگرفته در دانشگاه هاي مختلف به نقـاط ضـعف و قـوت آن پرداختـه و البته در اين پژوهش نظرات دانشجويان ، مورد استناد ما براي رسيدن به نتيجـه گيري اسـت .
در اين مقاله درصدد يافتن علـل ايـن مسـئله هسـتيم کـه چـرا دانـش ادبـي دانشجويان فارغ التحصيل مقطـع کارشناسـي رشتۀ زبـان و ادبيـات فرانسـه همسـو بـا اهـداف آموزشي در نظر گرفته شده در برنامۀ درسي دروس تخصصي اين رشته ، شکل نميگيرد؟ پيشينه تحقيق مطالعه و بررسي برنامۀ درسي در رشته هـاي مختلـف دانشـگاهي و در مقـاطع کارشناسـي، کارشناسي ارشد و دکترا با هدف بهبود بخشيدن به توليد و توسـعه علـم در کشـور به صـورت مقاله ، سخنراني و نشست انجام گرفتـه اسـت .
رساله دکتري هاله چراغي با عنوان مطالعه برنامه درسي زبان فرانسه دانشگاه ها در مقطـع کارشناسي و تأثير آن در موفقيت و عدم موفقيت به کـارگيري زبـان نـزد دانشـجويان (از محتوا و عملکرد تا چالش ها و چشم اندازها) در سال ٩٤ رويکرد حاکم بر شکل گيري برنامـه درسي دانشگاه ها در مقطع کارشناسي رشتۀ زبان و ادبيات فرانسه در ايران را مورد بررسي قرار داده است و هدف آن دست يافتن به شيوه هاي آموزشي مناسب و راهبرديتر بـه منظور کسـب نتيجه بهتر ميباشد.