Abstract:
هدف از این تحقیق، بررسی نقش حمایت مالی (تبلیغات روی پیراهن) در نگرش طرفداران تیمهای پرطرفدار لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش این تحقیق توصیفی و باتوجه به هدف از نوع کاربردی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه هواداران بالای 18 سال تیمهای پرطرفدار لیگ برتر فوتبال (استقلال، تراکتورسازی و پرسپولیس) در سال 92-91 بود. از آنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از 100 هزار نفر بود، بر اساس جدول نمونه گیری مورگان، تعداد نمونهها حداقل باید 384 نفر باشد که با احتمال بیست درصد ریزش 500 پرسشنامه توزیع شد. از این تعداد پرسشنامه پخش شده، تعداد 424 پرسشنامه کامل با نرخ پاسخگویی 95% به درستی برگشت داده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که نقش حمایت مالی بر نگرش هواداران را در پنج مولفه شامل نگرش هواداران به دلایل حضور حامی مالی، آگاهی و علاقه به نام و نشان تجاری حامیان، ارتقاء تصویر حامیان مالی، قصد خرید و وفاداری میسنجید. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83/0 به دست آمد. . برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی تک متغیره) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که حمایت مالی(تبلیغات روی پیراهن) به ترتیب بیشترین نقش را در افزایش آگاهی و علاقه، نگرش مثبت به حضور حامیان مالی، ارتقای تصویر حامیان مالی، وفاداری هواداران به محصولات حامیان مالی و افزایش قصد خرید هواداران از محصولات آنها داشته است. در نهایت با توجه به نقش مثبت حمایت مالی در کلیه عوامل، سازمانها و شرکتهای تجاری میتوانند با در نظر گرفتن کمیت و هویت هواداران، حمایت مالی ورزشی در فوتبال را به عنوان یکی از راهکارهای موثر ترویج محصولات و خدمات خود در نظر بگیرند.
The aim of this study was to evaluate the role of sponsorship (advertising on shirts) on the attitudes of fans of Iran football premier league popular teams. The research method was descriptive and application in terms of aim which was conducted as a field. The statistical population consisted of all (over 18 years old) fans of football premier league popular teams(Esteghlal, Tractorsazi and Persepolis) in 2012-13. Since the population size was over than 100000 fans, according to Morgan sampling table, sample had to consist of at least 384 fans. So, 500 questionnaires were distributed and 424 complete questionnaires with 95% responsiveness ratewere returned. A researcher-made questionnaire was used to evaluate the role of sponsorship on the attitude of fans in5 parameters: fans’ attitudes towards the reasons for sponsors, awareness and interest in the brand of sponsors, enhancement of the image of the sponsors, purchase intent and loyalty of fans. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient (α=0.83). Data were analyzed by descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferentialstatistics (one-sample t test). Results showed that sponsorship (advertisement on shirts) had the greatest role in increasing awareness and interest, positive attitude towards sponsors, enhancingthe image of sponsors andthe loyalty of fans towards the products of sponsors and increasingthe purchase intent of fans respectively. Finally, according to the positive role of sponsorship in all factors and with an emphasis on fans’ quantity and identity, trade organizations and companies can consider sport sponsorship in football as one of the effective strategies to promote their products and services.