Abstract:
افراد بهطور ذاتی به دنبال زندگی خوب بودهاند و در این راستا برای بهبود شرایط خود، سعی کردهاند تا از استعدادها و توانمندیهای خود حداکثر بهرهبرداری را بنمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرسختی روانشناختی، انگیزش پیشرفت و کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در سال تحصیلی 92-91 انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. بدین منظور از میان 9000 دانشجو تعداد 368 نفر بهشیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و براساس جدول مورگان بهعنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرسختی روان شناختی اهواز، انگیزش پیشرفت هرمنس، فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شده است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، مدلبندی رگرسیونی و آزمون آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین سرسختی روان شناختی، انگیزش پیشرفت، کیفیت زندگی همبستگی معنادار مثبت وجود دارد. همچنین بین انگیزش پیشرفت دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد اما میانگین سرسختی روان شناختی و کیفیت زندگی در بین دختر و پسر تفاوت معناداری را نشان نداد.
People are inherently in search of a good life. To do so and to improve their conditions, they have attempted to use the most of their talents and abilities. This research was done to study the relationship between the psychological hardiness, achievement motivation and quality of student’s life at Gorgan Azad University in the academic year 2012-2013. The research method used was descriptive and of the correlation type. For the purpose of this research, 368 students out of the total 9000 students were selected as a sample group using the multi-stage cluster sampling method based on Kerjcie and Morgan’s table. Data was collected with the use of Ahvaz’s psychological hardiness questionnaire, Herman’s achievement motivation questionnaire and WHO’s quality of life questionnaire and it was analyzed using the regression modeling Pearson’s correlation coefficient and the independent t-test. The results demonstrated a significant positive correlation between psychological hardiness, achievement motivation and the quality of life. Also, there was a significant difference noted between male and female student’s achievement motivation. But no significant difference was seen in the average psychological hardiness and quality of life between male and female students.