Abstract:
در زمینۀ عوامل مؤثر بر میزان یادگیری دانشآموزان، به نقش تأثیرگذار سبک بیان معلمان اشاره شده است. هدف پژوهش حاضر، تبیین و پیش بینی روشنی بیان معلم بر اساس پنج رگۀ بزرگ شخصیتی (برونگردی، تجربه پذیری، روان آزردگی گرایی، دلپذیری، وجدانی بودن)، سن و وضعیت شغلی بود. بههمین منظور، 100 نفر از دبیران زن دبیرستان های شهر همدان از رشته های مختلف علوم انسانی به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از «پرسشنامۀ شخصیت گلدبرگ» و «پرسشنامه روشنی بیان لادکاوسکی» استفاده شد. برای هر معلم 20 دانش آموز و در مجموع 2000 دانش آموز روشنی بیان کل معلمان را ارزیابی نمودند. یافته های پژوهش بر اساس تحلیل رگرسیون نشان داد، متغیرهای پیش بین سهم معنیداری از واریانس روشنی بیان را تبیین می کنند. رگههای شخصیتی «روان آزردگی گرایی» بهصورت منفی، و «برونگردی» و «دلپذیری» بهصورت مثبت می توانند روشنی بیان معلم را پیش بینی کنند. اما رگههای شخصیتی «تجربهپذیری» «وجدانی بودن»، و ویژگی های جمعیت شناختی سن، سابقۀ کاری و سطح تحصیلات نمی توانند روشنی بیان معلم را پیش بینی کنند. بنابراین باتوجه به یافته های پژوهش، فن آموزشی روشنی بیان با عوامل شخصیتی معلم مرتبط است، اما با سن، سابقه کاری و سطح تحصیلات معلم مرتبط نیست.
In the context of effective elements of atudent’s learning, the influencing role of teacher’s explanation style has been emphasized. In the current study, the contribution of the big five personality traits, age and job status in the prediction of teacher’s clarity has been investigated. The sample includes 100 female teachers from those teaching in high schools of hamedan province selected by multiple-stage cluster sampling method. “Goldberg personality inventory” (GPI) and “Wlodkowski clarity questionnaire” (WCQ) were used for data gathering. 2000 students assessed the teacher’s clarity (20 students for each teacher). The results showed that the personality traits of “extraversion” and “agreeableness” are positive predictors, and “neuroticism” is a negative predictor of teacher’s clarity. The personality traits of “conscientiousness” and “openness to experience” and demographic characteristic (age & job status) cannot predict Teacher’s clarity. According to these results, personality traits are influential factors in teacher’s explanation, and by rearing personality traits such as “Extraversion” and “agreeableness”, teacher’s clarity can be increased.