Abstract:
خبرنگاری همیشه بهعنوان حرفه ای مطرح بوده که با تنیدگی زیادی همراه است. درگیری زیاد با کار و اشتغالات فاعلی می تواند عامل تنیدگی خبرنگاران باشد که هم برای افراد و هم برای سازمان نتایج منفی در بر خواهد داشت در این راستا برنامه مدیریت تنیدگی لرن یک مداخله کامل محسوب شده و می تواند از فزونکاری خبرنگاران جلوگیری کند لذا این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی در فزونکاری خبرنگاران دارای تنیدگی شغلی در غالب طرح پژوهشی شبهآزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه) پرداخته است. نمونه مورد نظر متشکل از 30 نفر خبرنگاران پر تنیدگی داوطلب از خبرنگاران خبرگزاری فارس شهر تهران انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. جلسات طی 18 جلسه 90 دقیقه ای و بهصورت هفتگی اجرا شد و آزمودنی ها به پرسش نامه فزونکاری (WART) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی لرن بهصورت معناداری روی فزونکاری تأثیر دارد (0/01p). همچنین بین گروه آزمایش و گروه گواه در نمرات حاصل از خودکارآمدی، گرایشهای اجباری، مهار و ارتباطات ضعیف/ خودجذبی تفاوت معناداری بهلحاظ آماری وجود دارد (0/01p). بنابراین برنامه آموزشی مدیریت چندوجهی تنیدگی میتواند با توانش جرأتورزی برای نپذیرفتن تقاضای شغلی خارج از توان خود، اصلاح باورها، شناختها و بازخوردهای نادرست، احساس تسلط بیشتر بر محیط و یافتن حمایتهای اجتماعی شاخصههای فوق را بهبود ببخشد.
Journalism has always been known as a profession associated with a high level of stress. High involvement and preoccupation with work can be a cause of stress that poses negative results for both individuals and organizations. In this regard, LEARN stress management program as a complete intervention can prevent journalists from workaholism. So, the current study aimed to determine the effectiveness of multifaceted stress management training on workaholism in journalists with job stress. Research design was quasi-experimental (pretest-posttest design with control group). The sample consisted of 30 volunteer stressful journalists in Fars news agency of Tehran city who randomly were assigned into two groups of experimental (n = 15) and control (n = 15). The sessions were conducted for 18 weekly sessions of 90 minutes and the subjects responded to Work Addiction Risk Test questionnaire (WART). The results showed that Lorenchr('39')s multifaceted stress management training program significantly affects the workaholism (p
Therefore, multifaceted stress management training program increasing assertiveness to reject out-of-power job demand, the correction of false beliefs, cognitions and feedback, more sense of mastery on the environment, and finding social support can improve above characteristics.