Abstract:
زمینه: در مطالعات پیشین مشخص شده است که متغیر فرسودگی تحصیلی تحت تاثیر متغیرهای گوناگون مانند نهایی گراییخواهی و ذهن آگاهی است، اما فرآیند این تاثیرگذاری به ویژه از طریق متغیر میانجی نشان داده نشده است. هدف: آزمون مدل رابطهی نهایی خواهیگرایی با فرسودگی تحصیلی با میانجیگری خویشتنپذیری غیرمشروط و سبکهای کنارآمدن بود. روش: روش پژوهش، غیرآزمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری را تمام دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران. در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل داده بود. نمونهای به تعداد 510 نفر با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شد. داده ها از طریق مقیاس فرسودگی تحصیلی ماسلش (2002)، مقیاس نهایی خواهیگرایی چند بعدی فراست و همکاران (1990)، مقیاس خویشتنپذیری غیرمشروط چمبرلین و هاگا (2001)، مقیاس ذهن آگاهی کنتاکی بئر و همکاران (2004) و مقیاس کنارآمدن با موقعیتهای تنشآور اندلر و پارکر (1990) به دست آمد. یافتهها: دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. شاخص های برازش مدل، برازش مدل را با داده ها نشان می دهد (2/969 = x، 0/61= P، 57/ 0=RMSEA، 0/933 = GFI، 0/901 =AGFI، 975/ 0=CFI، 0/936 =NFI).). نتایج پژوهش نشان داد مسیر مستقیم نهایی خواهیگرایی سازگارانه به فرسودگی تحصیلی، سبکهای کنارآمدن مسئله محور (0/05p) از لحاظ آماری معنیدار بودند. همچنین، رابطه نهایی خواهیگرایی سازش نایافتهانه با سبکهای کنارآمدن مسئله محور و هیجان محور، خویشتن پذیری غیرمشروط (0/05p) معنیدار بودند. رابطه نهایی خواهی گرایی سازش نایافتهانه با فرسودگی تحصیلی (0/05p) غیر معنیدار بود. رابطه ذهنآگاهی با خویشتن پذیری غیرمشروط (0/05p) معنی دار بود. به علاوه، رابطه ذهنآگاهی با فرسودگی تحصیلی، سبکهای کنارآمدن مسئله محور و هیجان محور (0/05p) غیر معنیدار بود. از سوی دیگر، نتایج نشان داد رابطه غیرمستقیم نهایی خواهی گرایی سازگارانه، سازش نایافتهانه و ذهنآگاهی به فرسودگی تحصیلی از طریق خویشتن پذیری غیرمشروط، سبکهای کنارآمدن مسئله محور و هیجان محور معنیدار بود. نتیجهگیری: نهاییخواهی گرایی و ذهن آگاهی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق ماینجیهای سبکهای کنار آمدن و خویشتن پذیری غیر مشروط با فرسودگی تصحیلی مرتبط است.
Background: Previous studies have determined that academic burnout is influenced by a variety of variables including perfectionism and mindfullness, but the important point in these studies is that the process of influencing has not been shown, especially through the mediating variabl. Aims: The aim of the present study was to examine the model of causal relationship of perfectionism and mindfillness with academic burnout with mediating role of unconditional self-aceptance and coping styles. Method: The population of this study consists of all all male high school students in Tehran in 1395-96. The sample of this study consists of 510 students who were selected by multi-stage random sampling method. The variables were measured by Multidimensional Perfectionism Scale Frost et al (1990) and Maslach burnout Questionnair (2002), Coping Inventory for Stressful Situations Endler and Parker (1990) and The Kentucky Inventory of Mindfulness Skills Baer et al (2004). Results: The Data were analyzed according to structural equation modeling (SEM) method. The fitness indicators of the model showed the proper fit with the data (χ2=2/969, GFI=0/933, AGFI=0/901, CFI=0/975, NFI=0/963, RMSEA=0/063). The result showed that the direct paths of adaptive perfectionism to academic burnout, unconditional self-aceptance, problem-oriented coping and problem-oriented coping were statistically significant (p0/05). In addition, the relationship between mindfulness and academic burnout, problem-oriented coping, and emotion-oriented coping styles was not insignificant (p>0/05). The results of indirect path from adaptive perfectionism and maladaptive perfectionism and mindfullness to academic burnout by unconditional self-aceptance, problem-oriented coping and emotion-oriented coping were significant. Conclusions: The results of the research showed that the perfectionism and mindfulness are directly and indirectly related to academic burnout whit the mediators of coping styles and unconditional self-aceptance.