Abstract:
زمینه: مطالعات نشان داده است بازی درمانگری در بهبود علائم اختلال فزون کنشی/کمبود توجه نقش دارد.اما مساله پژوهشی این است که آیا می توان با انجام بازی های فکری به کاهش این اختلال کمک کرد. هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر بازی های فکری بر کاهش علایم فزون کنشی و کمبود توجه در دانش آموزان دوره اول ابتدایی شهر کرمان است. روش: پژوهش حاضر از تحقیقات مداخله ای نیمه آزمایشی و از نوع طرح های پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری دربرگیرنده همه کودکان دوره اول ابتدایی مشکوک به اختلال بیش فعالی ونقص توجه که به مرکز مشاوره آموزش وپرورش مراجعه کرده اند است و تعداد آنها 155نفر بوده است .حجم نمونه برای مقایسه دو گروه؛ برای هر گروه15 نفر در نظر گرفته شد.نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده شد(اختلال بیش فعالی و کبود توجه 12/77در سطح 0/01 اندازه اثر 0/52 در سطح 0/99 برای تکانشگری اندازه اثر 0/42 توان آزمون 0/99 و پرخاشگری 0/39 و توان آزمون 0/99). نتیجه گیری: این به آن معنی است که گروهی که در بازی درمانگری شرکت کرده بودند علائم اختلال فزون کنشی و کمبود توجه در آنها کاهش یافت.
Background: Studies have shown that therapeutic games play a role in improving the symptoms of hyperactivity and attention deficit attention disorder. The research issue is whether it can help to reduce the symptoms by performing mental games. Aims: The purpose of this study was to investigate the effect of intellectual games on reduced symptoms of hyperactivity and attention deficit in primary school students in Kerman. Method: The present study is a semi-experimental interventional research and pre-test post-test design with control group. The statistical population consisted of all primary school children who referred to the counseling center and their number was155. The sample size was compared to two groups; each group was considered as 15. Sampling was done as available. Connerchr('39')s Grading Scale (1969) was used to diagnose hyperactivity disorder and attention deficit. For data analysis, mean, standard deviation and covariance analysis were used. Results: The findings illustrated showed that there was a significant difference between experimental and control groups. Conclusions: This means that the group that participated in the therapeutic game had fewer symptoms of hyperactivity and attention deficit attention disorder.