Abstract:
زمینه: پژوهشگران به بررسی روابط بین تأثیر خودتنظیمی هیجانی با انگیزش تحصیلی پرداختهاند، اما الگوی علی روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی: نقش واسطهای خودناتوان سازی مورد غفلت واقع شده است. هدف: الگوی مدل روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی با نقش واسطهای خودناتونسازی در بین دانش آموزان بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 2 شهر تهران بود. که 270 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار پزوهش عبارتند از: پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و کرایچ (2006)، مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) وارلند و همکاران (1992؛ به نقل از یوسفی و همکاران، 1388)، پرسشنامه خودناتوان سازی تحصیلی (ASHS) شوینگر و استینسمر پلستر (2011) و پرسشنامه پایگاه اقتصادی اجتماعی تیمز (1995 تا 2007). داده ها با استفاده از شاخص های چولگی و کشیدگی بررسی شده و همبستگی بین متغیرهای مدل با ماتریس همبستگی تحلیل شد. یافته ها: تنظیم شناختی هیجان سازگار بر روی خودناتوانسازی اثر منفی و بر روی پایگاه اقتصادی - اجتماعی اثر مثبت دارد، تنظیم شناختی ناسازگار نیز بر روی خودناتوان سازی اثر مثبت و بر روی پایگاه اقتصادی - اجتماعی اثر معنی داری ندارد، همچنین خودناتوان سازی بر روی انگیزش درونی اثر منفی و بر روی انگیزش بیرونی و بیانگیزشی اثر مثبتی دارد، پایگاه اقتصادی - اجتماعی نیز اثرمنفی بر روی خودناتوان سازی دارد (0/05 P)، نتیجه گیری: خودناتوان سازی در روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی و انگیزش تحصیلی نقش واسطه را دارد، در حالت کلی یافته ها نشان دادند که مدل ارائه شده در مطالعه حاضر با نتایج آزمون مدل برازش مناسبی دارد و میتواند در تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد.
Background: Researchers have investigated the relationship between the effect of emotional self-regulation with academic motivation, but the causal model of the relationship between cognitive emotion regulation, socioeconomic status with academic motivation: the mediating role of self-disability has been neglected. Aims: of the model was to model the relationships between cognitive emotion regulation, socioeconomic status, and academic motivation with the mediating role of self-expression among students. Method: The research was correlation and structural equation modeling. The statistical population consisted of all female high school students in district 2 of Tehran. The sample consisted of 270 individuals who were selected by simple random cluster sampling. 2009), Schwinger & Steinmeister Plasterer (ASHS) Academic Self-Disability Questionnaire (2011) and the Social Economic Database Questionnaire (1995-2007). Data were analyzed using skewness and elongation indices and correlation between model variables with correlation matrix. Results: Cognitive emotion regulation adjustment had a negative effect on self-handicapping and had a positive effect on socioeconomic status. It has a negative effect on intrinsic motivation and a positive effect on extrinsic and extrinsic motivation, and socioeconomic status has a negative effect on self-disability (PConclusions: Self-disability in the relationship between cognitive emotion regulation, social base - Economic and academic motivation play a mediating role, in general the findings show that fashion The model presented in this study fits well with the model test results and can be used in research.