Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی آموزش راهبردهای حافظه فعال بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان می-باشد. جامعه آماری شامل دانش آموزان ابتدایی دختر پایه چهارم مدارس دولتی شهر خوراسگان می باشند. نمونه آماری شامل46 نفر از دانش آموزان چهارم ابتدایی دختر مدارس دولتی شهر خوراسگان که در سال تحصیلی-1400- 1399مشغول به تحصیل بودند می باشد. روش نمونه گیری در دسترس می باشد و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر(1980-1981) و پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون(1975) استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین متغیرهای پژوهش رابطه معناداری وجود دارد و آموزش راهبردهای حافظه فعال بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان اثر بخش است و تاثیر نمره های پیش آزمون بر نمره های انگیزش تحصیلی در پس آزمون معنا دار است و میزان آن 85 درصد است یعنی 85 درصد از واریانس نمره های انگیزش تحصیلی، مربوط به تفاوت آزمودنی ها در پیش آزمون می باشد. همچنین نتایج نشان داد که پس از کنترل نمره های پیش آزمون، تفاوت بین میانگین پس آزمون در گروه ازمایش معنا دار می باشد. لذا فرضیه تایید شد. و همچنین نتایج تحلیل داده ها نشان داد تاثیر نمره های پیش آزمون بر نمره های اضطراب امتحان در پس آزمون معنا دار است و میزان آن 85 درصد است یعنی 85 درصد از واریانس نمره های اضطراب امتحان، مربوط به تفاوت آزمودنی ها در پیش آزمون می باشد. همچنین نتایج نشان داد که پس از کنترل نمره های پیش آزمون، تفاوت بین میانگین پس آزمون در گروه آزمایش معنا دار می باشد، لذا فرضیه تایید شد.
Machine summary:
نتایج نشان داد که بین متغیرهای پژوهش رابطه معناداری وجود دارد و آموزش راهبردهای حافظه فعال بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان اثر بخش است و تاثیر نمره های پیش آزمون بر نمره های انگیزش تحصیلی در پس آزمون معنا دار است و میزان آن 85 درصد است یعنی 85 درصد از واریانس نمره های انگیزش تحصیلی، مربوط به تفاوت آزمودنیها در پیش آزمون می باشد.
پس میتوان گفت انگیزش تحصیلی در مسیر یادگیری امری بسیار مهم میباشد (ﻣﻴﺮﺣﺴﻴﻨﻲ، 13 > نداشتن انگیزه کافی برای انجام امور میتواند سبب بروز اختلالاتی شود که یکی از آن اختلال ها، اختلال اضطراب است.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن سبب، ﻧﮕﺮاﻧﻲ، رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ استرس هستند وبه افکاری در مورد عدم شایستگی در امتحان اشاره دار 3 y"/>y"/>، 200 > ﺗﺤﻘﻴق های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﺸﺎن دادهاﻧﺪ که دانش آموزان زیادی درگیر این اضطراب هستند که سبب شده در روند تحصیلشان مشکلاتی ایجاد شود.
فرضیه اول آموزش راهبردهای حافظه فعال بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان اثر بخش است.
جدول 4- شاخص های تحلیل کواریانس چندمتغیره (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی اثر بخشی آموزش راهبردهای حافظه فعال بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) استفاده شده است.
و سپس از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون در سال 1975 استفاده شده است و با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که آموزش راهبردهای حافظه فعال توانسته بر اضطراب امتحان دانش آموزان اثر بگذارد و باعث کاهش اضطراب آنها شود.
فرضیه های پژوهش 1)آموزش راهبردهای حافظه فعال بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان اثر بخش است.