Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی سلامت سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش استان فارس انجام شده است. پژوهش حاضر کیفی بوده و داده بنیاد می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را صاحب نظران و مدیران سازمان آموزش و پرورش استان فارس تشکیل می دهند. جهت مصاحبه با صاحبنظران در حوزه دانشگاه فرهنگیان از روش نمونه گیری هدفمند( موارد مطلوب) استفاده شد . در این راستا، به طور هدفمند با مصاحبه عمیق با 14 نفر، اشباع نظری در داده ها حاصل گردید. این شرکت کنندگان اطلاعاتی ارزشمند در زمینه موضوع پژوهش داشته و اغلب دارای پست های مدیریتی و برنامه ریزی در حوزه مذکور بوده اند. یافته ها نشان داد که الگوی سلامت سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان فارس و مولفه های آن در قالب شش پارادایم پدیده محوری، شرایط زمینه ای، شرایط علی، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها تدوین می شود. در این الگو، روابط بین اجزا نشان میدهد که الگوی سلامت سازمانی در طی فرایندی کنش/تعاملی در بین اجزا انجام میپذیرد. تعیین میزان شدت و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری اجزای این الگو از یکدیگر میتواند در تصمیمگیریها و فرایند طراحی الگوی سلامت سازمانی در نزد متولیان آموزش و پرورش استان فارس بسیار بااهمیت باشد.
Machine summary:
اين مؤلفه ها در قالب يک الگو به طور منسجم و در ارتباط با يکديگر ترسيم شده اند که به عنوان الگوي سلامت سازماني کارکنان آموزش و پرورش استان فارس مورد استفاده است .
درحقيقت نظام آموزش و پرورش در فارس نيز به منظور موفقيت و اثربخشي در عملکرد و کارکردهايش ، بايد ضمن تحليل و ارزيابي دقيق شرايط و موقعيت دروني و بيروني خود، مؤلفه هاي تاثيرگذار بر سلامت سازماني را شناسايي و مورد بررسي قرار دهد، زيرا تنها در اين صورت است که مي توان به مسئوليت پذيري و پاسخگويي مؤثر اميدوار بود و انتظار عملکرد مناسبي را داشت .
در پژوهش حاضر، از جمله شرايط زمينه اي و زمينه هاي لازم جهت تحقق سلامت سازماني کارکنان آموزش و پرورش استان فارس ، مديريت و رهبري کارآمد شناخته شده است .
از ديگر عوامل مؤثر در تحقق سلامت سازماني کارکنان آموزش و پرورش استان فارس ، شرايط مداخله گر است که تحت سه موضوع کلي آموزش و يادگيري، فناوري اطلاعات و ارتباطات ، و شفافيت اطلاعات و ضوابط در پژوهش حاضر مورد شناسايي قرار گرفته است .
در پژوهش حاضر، همچنين پيامدهاي تحقق سلامت سازماني در کارکنان آموزش و پرورش استان فارس نيز مورد توجه و بررسي قرار گرفته است .
از ديگر پيامدهاي مهم تحقق سلامت سازماني در کارکنان آموزش و پرورش استان فارس ، پويايي سازمان است .
Qualitative Validation of a Conceptual Model of a Healthy School with an Emphasis on Organizational Health Dimension Journal of Educational Management Approach.
Organizational Health Modeling (Case Study: Fars Province Technical and Vocational Education Organization) General policy-making in management , 2017;8(28):18 .
The predictive role of organizational health in the participation of employees under study: Birjand Education Organization.