Abstract:
سازمانهای معاصر در محیطی فعالیت میکنند که بهطور فزایندهای پیچیده و متغیر است. به همين جهت خواستار یک نگرش جدید در مدیریت و رهبری برای برآورده ساختن نیاز کارکنان و سازمان به پیشرفت و توسعه در محیط بسیار پویای امروزی هستند. مربيگری مدیران بهعنوان یک راهبرد برای توسعه منابع انسانی تعریف شده است و یک فرایند پویاست که باعث بهبود عملکرد کار میشود. هدف این تحقیق طراحی الگوی مربیگری مدیران عملیاتی شركت صنايع پتروشیمی خلیجفارس در راستاي انگيزش نيروي انسانی بوده است. جامعه آماری تحقیق را 18 نفر از خبرگان مدیران عالي و مديران منابع انساني شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس، هیئتعلمی یا مدرس دانشگاه تشکیل داده است. در این تحقیق کیفی، از استراتژی داده بنیاد و نمونهگیری به روش اشباع استفاده شده است. با استفاده از نرمافزار maxqda به کدگذاری مصاحبهها پرداخته شده است. نتایج نشان داد از میان 805 مفهوم استخراج شده، 145 کد اولیه در قالب 23 مقوله شامل ارتباطات، استراتژی و اهداف سازمان، الزامات قانونی، انگیزش نیروی انسانی، آموزش سازمانی، توانمندسازی، کار گروهی، جانشین پروری، چابکی سازمان، رضایت شغلی، ساختار سازمانی، عملکرد مدیریت منابع انسانی، فرهنگسازمانی، مديريت مشاركتي، مدیریت استعداد، مدیریت دانش، مربیگری، مهارتها و شایستگیهای مدیران، نظام جبران خدمات، ویژگیهای شغلی، ویژگیهای کارکنان، ویژگی سازمانی و یادگیری شناسایی شده است.
Machine summary:
نتايج نشان داد از ميان ٨٠٥ مفهوم استخراج شده ، ١٤٥ کد اوليه در قالب ٢٣ مقوله شامل ارتباطات ، استراتژي و اهداف سازمان ، الزامات قانوني، انگيزش نيروي انساني، آموزش سازماني، توانمندسازي ، کار گروهي، جانشين پروري، چابکي سازمان ، رضايت شغلي، ساختار سازماني، عملکرد مديريت منابع انساني، فرهنگ سازماني ، مديريت مشارکتي، مديريت استعداد، مديريت دانش ، مربيگري، مهارت ها و شايستگيهاي مديران ، نظام جبران خدمات ، ويژگيهاي شغلي، ويژگيهاي کارکنان ، ويژگي سازماني و يادگيري شناسايي شده است .
بررسي هاي اوليه در اين شرکت نشان مي دهد که در سال هاي اخير، انگيزش کارکنان عملياتي اين شرکت روند نزولي داشته و اين معضل ، به يک مسئله مهم در حيطه مديريت منابع انساني شرکت مذکور بدل شده است مديران نمي توانند کارکنان خود را در انجام کارها مجبور به انگيزه دار شدن کنند اما مي توانند آن ها را در تسلط يافتن بر کارهايشان تقويت کنند و در فرصت هاي مقتضي در صورت دستيابي به اهداف موردنظر، آن ها را موردتقدير قرار دهند و اين همان فرايندي است که هدف يک مربي هست .
و يا مصاحبه شونده شماره ١٨ در موضوع استراتژي بيان مي کند: آن يک مدل ديگري از کوچينگ هست که استفاده ميشود ولي سازمان هاي بزرگ لازم هست که هدف و مأموريتي که براي مديران تعيين شده بطور روشن باشد شايد اين کار در هلدينگ خليج فارس هنوز بطور کامل انجام نشده است .