Abstract:
ریموند چندلر در رمانهای خواب گران، بدرود، محبوبم و خداحافظی طولانی با خلق فضاهای دوگانه و متناقض، سعی دارد بازنمایی مرسوم ازمنطقه کالیفرنیای جنوبی را به چالش کشد. رمانهای چندلر با استفاده ازهمنشینی عناصر ناهمگن، گونهای خاص از ژانر نوار میانه قرن بیستمی را به تصویر میکشند که در آن، فضاسازیهای ادبی در تنشی معرفتشناسانه، به سمت توصیفات هتروتوپیک پیشمیروند. پژوهش حاضر برآن است تا با استفاده از مفهوم هتروتوپیا و تئوری توصیف گفتمان فوکویی موسوم به دیرینهشناسی دانش به تحلیل و بررسی فضاسازی ادبی در رمانهای چندلر بپردازد. میشل فوکو هتروتوپیاها (دیگرفضا) را مکانهایی معرفی میکند که گفتمان غالب اطراف خود را بازتاب داده ولی درعینحال با شرایط موجود به ستیز برمیخیزند. فضاهای داستانی فوق، ضمن آنکه همچون هتروتوپیاها تضاد و دیگربودهگی را بازتاب میدهند، قادرند تا تئوری ناتمام فوکو را هم غنیتر کنند. درانتها، این مقاله، دیگرفضاهای ادبی تولیدشده توسط داستانهای چندلر را هتروتوپیاهای نوار نامیده، و نتیجه میگیرد که فضاهای چندلری به دنبال القای حس تعلیق و بیفرجامی در توصیفات مکانی خود هستند.
Using paradoxical spatializations, Raymond Chandler challenges the conventional representation of the Southern California region. The coexistence of heterogeneous elements in Chandler’s novels depicts a particular kind of mid-twentieth-century noir genre. These literary spaces, under epistemological tensions, move toward heterotopic descriptions. Finally, this paper calls the literary other spaces produced by Chandler’s stories Noir Heterotopias, and concludes that Chandlerian descriptions seek to induce a sense of suspense in their spatializations.Acknowledging that heterotopia theory is consistent with Foucault’s method of analyzing the discourse, the examination of Chandler’s novels reveal that the heterotopic spaces are intertwined with the dark spaces of the noir fiction. Furthermore, in the stories, the paradoxes do not reach a climax, therefore, this study suggests that the resulting spaces to be called noir heterotopias. Finally, since the stories conclude with a sense of nonfulfillment, and their heterotopic tensions remain unsolved, it can be said that suspension is the key to the new social order that noir heterotopias seek in their descriptions of Southern California.
Machine summary:
اين مقاله عنوان مي دارد که چندلر در سه رمان خواب گران ، بدرود، محبوبم و خداحافظي طولاني با خلق فضاهاي دوگانه و متناقض ، مفهوم هتروتوپيا را به ذهن متبادر ساخته ، و بازنمايي مرسوم از منطقه کاليفرنياي جنوبي را به چالش کشيده است .
Archaeology of Knowledge بحث و بررسي الف :گسست هاي گفتماني :ديرينه شناسي فضاهاي هتروتوپيک دررمان هاي چندلر هدف از تلفيق ديرينه شناسي با نظريه هتروتوپيا اين است که بتوان گسست هاي گفتمان فضا را در داستان ها تشخيص داد.
com/books//https: mond-chandler-detections-of-totality-by-fredric-jameson-review ٣.
Noir Heterotopias and Spatial Discourse in Raymond Chandler’s The Big Sleep, Farewell, My Lovely and The Long Goodbye Moein Moradi1, Amirali Nojoumian2 Abstract: Using paradoxical spatializations, Raymond Chandler challenges the conventional representation of the Southern California region.
Finally, this paper calls the literary other spaces produced by Chandler’s stories Noir Heterotopias, and concludes that Chandlerian descriptions seek to induce a sense of suspense in their spatializations.
2. Associate Professor of English Literature, Shahid Beheshti Univercity, Tehran, Iran )Corresponding Author(, Background Studies: Since Chandler’s frst and most successful novel, The Big Sleep, many critics have considered Chandler the voice of Los Angeles fction.
Conclusion: Acknowledging that heterotopia theory is consistent with Foucault’s method of analyzing the discourse, the examination of Chandler’s novels reveals that the heterotopic spaces are intertwined with the dark spaces of the noir fction.
Keywords: Heterotopia, Noir Fiction, Raymond Chandler, Michel Foucault, Ar chaeology of Knowledge.
com/ books/2017/mar/03/raymond-chandler-detections-of-totality-by-fredric-james- on-review - Foucault, Michel.