Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است. روش پژوهش، روش شبهآزمایشی و طرح آن به صورت پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. ابتدا دانش ارتباطات بینافرهنگی گروه آزمایش وکنترل بهوسیله پیشآزمون سنجیده شد سپس گروه آزمایش تحت آموزش جدید قرار گرفتند، سپس پسآزمون اجرا شد. در این پژوهش، پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه دانش ارتباطات بینافرهنگی است. جامعه پژوهش، دانشجویان ترم اول رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399 است که زبان انگلیسی را بهعنوان زبان خارجی میآموختند. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس دو گروه 11 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) به-عنوان نمونه انتخاب گردید. یکی از پژوهشگران در طی 9 جلسه 30 دقیقهای از طریق تصاویر به زبانآموزان آموزش داد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. با توجه به میانگین نمرات گروه آزمایش که در پسآمون افزایش داشته است و با توجه به نتایج تحلیل کوواریانس که نشان از معناداری تفاوت نمرات دارد، میتوان گفت که با استفاده از روش توصیف تصاویر دیجیتال، میزان دانش ارتباطات بینافرهنگی و مؤلفههای آن در زبانآموزان افزایش یافته است، درنتیجه با استفاده از روش توصیف تصاویر دیجیتال، میتوان دانش ارتباطات بینافرهنگی را آموزش داد.
The purpose of this study is to determine the effect of digital image guide, a method of teaching in the field of visual literacy, on improving Iranian EFL learners’ intercultural communicative competence. This study employed quasi-experimental research design with pre-test/post-test control group. The participants were drawn from a pool of first semester students of Knowledge and Information Science major at Razi University of Kermanshah in the academic year 1399. The participants who were attending a mandatory general English course were selected via convenient sampling method. Twenty-two learners qualified to take part in the study, with 11 being assigned to the experimental group and 11 to the control group. The two groups were first pre-tested on their intercultural communicative competence, and then the experimental group received nine 30-minute training sessions which involved the use of digital image guide. The images used in this study were selected from Getty Images and Flickr sites The two groups were post-tested on their intercultural communicative competence at the end of the treatment period. The obtained data were statistically analyzed to determine the effect of the treatment, that is, the improvement in the learners’ intercultural communicative competence. Analysis of covariance showed a significant difference between experimental and control group concerning the mean scores on the pre- and post-test, meaning that using the digital images guide helped improve the learners’ intercultural communicative competence and its components.
Machine summary:
در نتيجه سؤال پژوهش اين است که آيا با استفاده از روش توصيف تصاوير ديجيتال مي توان بر دانش ارتباطات بينافرهنگي زبان آموزان و مؤلفه هاي آن اثر معناداري گذاشت ؟ 1.
questions A B C D 16 because therefore although so 17 look shape size type 18 last next frst oldest 19 like that so such Critical Language & Literary Studies Vol. 18, NO.
high was frst called a skyscraper in the United States at the end of the 19th century, and New York has perhaps the )42( ……………….
به تصویر صفحه رجوع شود به تصویر صفحه رجوع شود The Efect of Digital Image Guide on EFL Learners’ Intercultural Communicative Competence.
The purpose of this study is to determine the efect of digital image guide, a method of teaching in the feld of visual literacy, on improving Iranian EFL learners’ intercul tural communicative competence.
The two groups were frst pre-tested on their intercultural communicative competence, and then the experi mental group received nine 30-minute training sessions which involved the use of digital image guide.
Results: Analysis of covariance showed a signifcant diference between experi mental and control group concerning the mean scores on the pre- and post-test, meaning that using the digital images guide helped improve the learners’ intercul tural communicative competence and its components.
Keywords: Digital Image Guide, Intercultural Communicative Competence, Visu al literacy, Education, Learning a second language References - Ahmadi Safa, Mohammad.
«Teaching students to critically read digital images: a visual literacy approach using the DIG method».