Abstract:
هدف این پژوهش پیشبینی عملکرد شغلی بر اساس سواد اطلاعاتی و تسهیم دانش در بین اساتید دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات بود. پژوهش حاضر ازنظر رویکرد، کمی و ازلحاظ هدف، تحقیق کاربردی است و ازنظر شیوه گردآوری، میدانی و شیوه اجرا نیز، این تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات خواهند بود که تعداد کل آنها 154 نفر بود. تعداد 108 نفر (38 زن و 70 مرد) بهعنوان حجم نمونه با استفاده جدول مورگان و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها، پرسشنامه سواد اطلاعاتی سیامک و داور پناه (1388)، پرسشنامه تسهیم دانشکونلی (2012)، و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1970) بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه به تائید جمعی از صاحبنظران رسید. جهت سنجش پایایی و قابل اعتماد از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرمافزار Spss، که بیشتر از 0. 7 محاسبه گردید، استفاده شد. ضریب آلفای متغیر عملکرد شغلی (814/0)، سواد اطلاعاتی (878/0)، تسهیم دانش (858/0) و ضریب کل پرسشنامه (849/0) بوده است. نتایج حاصل از پژوهش با نرمافزار Smart PLS نشان میدهد که عملکرد شغلی بر اساس سواد اطلاعاتی و تسهیم دانش در اساتید دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات قابل پیشبینی است. وجود امکانات و تلاش در جهت افزایش سواد اطلاعاتی اساتید میتواند در نگرش مثبت به تسهیم دانش و استفاده از روشهای بهبود عملکرد شغلی اساتید مفید باشد و زمینه را جهت طراحی و حرکت به سمت اجرای نظام یادگیری در آموزشهای رسمی دانشجویان آماده نماید.
Machine summary:
نتايج حاصل از پژوهش با نرم افزار Smart PLS نشان ميدهد که عملکرد شغلي بر اساس سواد اطلاعاتي و تسهيم دانش در اساتيد دانشکده مديريت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقيقات قابل پيش بيني است .
1 Knowledge 2 Knowledge sharing 3 Jung Kang 370 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٣٨٦- ٣٦٩ اگر بپذيريم که محصول مورد انتظار يا برونداد نظام ، بهسازي نيروي انساني، افزايش بينش ، دانش و مهارت هاي انسآن هاي شاغل در يک موسسه مي باشد، لازم است قبلا بدانيم منابع انساني موجود از چه درجه بينش ، دانش و مهارت برخوردار هستند و هر يک از کارکنان با چه کمبودهايي در راه انجام بهتر وظايف محوله روبرو هستند.
374 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٣٨٦- ٣٦٩ سياسر (١٣٩٨)، پژوهشي با عنوان بررسي رابطه بين سواد اطلاعاتي و عملکرد شغلي کتابداران کتابخانه هاي عمومي استان سيستان و بلوچستان انجام داد.
جدول ١: توضيح علائم اختصاري شاخص ها مدل پژوهش متغيرهاي پنهان نماد نوع تغير متغيرهاي آشکار Q1 Q2 تسهيم دانش TD مستقل Q3 Q4 Q5 Q6 Q7 Q8 Q9 Q10 Q11 سواد اطلاعاتي SE مستقل Q12 Q13 Q14 Q15 Q16 Q17 Q18 379 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٣٨٦- ٣٦٩ Q19 Q20 Q21 Q22 Q23 Q24 Q25 Q26 Q27 عملکرد شغلي AS وابسته Q28 Q29 Q30 Q31 Q32 Q33 Q34 Q35 بررسي معيار AVE به منظور بررسي همبستگي يک سازه با شاخص هاي خود از معيار AVE استفاده شده است .