Abstract:
تحقیق حاضر بررسی ارتباط هوش چندگانه با مهارتهای مدیران در مدارس متوسطه شهر زاهدان بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه مدیران مدارس زاهدان که برابر 289 مدیر و کلیه دبیران که 2542 نفر میباشند که در نهایت حجم نمونه مدیران با استفاده از فرمول کوکران 80 نفر و حجم نمونه معلمان (به ازاء هر مدیر 5 معلم) 280 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد شده، شامل پرسشنامه مهارتهای بارتون ای جی و پرسشنامه هوش چندگانه OHI هوی و همکاران میباشد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که طبق آزمون ضریب همبستگی انجام گرفته عمدهترین نتایج آن به شرح زیر است: بین مهارتهای مدیران، مهارت کلامی، مهارت شنود و مهارت بازخورد مدیر با هوش چندگانه مدارس رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. طبق آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مهارت شنود بیشترین تاثیر را در پیشبینی هوش چندگانه میان 71% دارد.
Machine summary:
داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته که طبق آزمون ضريب همبستگي انجام گرفته عمده ترين نتايج آن به شرح زير است : بين مهارت هاي مديران ، مهارت کلامي، مهارت شنود و مهارت بازخورد مدير با هوش چندگانه مدارس رابطه مستقيم و معناداري وجود دارد.
جدول شماره (١): آزمون رابطه بين مؤلفه هاي مهارت ارتباطي مديران با هوش چندگانه مدارس سطح مقدار ضريب نتيجه فرضيه ها معنيداري همبستگي تعيين آزمون آزمون پيرسون r بين مهارت کلامي مدير با هوش چندگانه مدارس رابطه فرضيه ١ ٠/٦٦ ٠/٠٠٠ ٤٥% تأييد وجود دارد.
بين مهارت شنود مدير با هوش چندگانه مدارس رابطه فرضيه ٢ ٠/٧١ ٠/٠٠٠ ٥١% تأييد وجود دارد.
بين مهارت بازخورد مدير با هوش چندگانه مدارس فرضيه ٣ ٠/٦٧ ٠/٠٠٠ ٤٥% تأييد رابطه وجود دارد.
بين مهارت ارتباطي مدير با هوش چندگانه مدارس فرضيه ٤ ٠/٨٤ ٠/٠٠٠ ٧٢% تأييد رابطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري: فرضيه ١: بين مهارت کلامي مديران و هوش چندگانه مدارس رابطه وجود دارد.
براي تحليل اين فرضيه از آزمون پيرسون استفاده شد که فرضيه تحقيق تأييد ميشود يعني بين مهارت کلامي مدير با هوش چندگانه رابطه مستقيم و قوي معنيداري وجود دارد.
فرضيه ٣: بين مهارت بازخورد مديران و هوش چندگانه مدارس رابطه وجود دارد.
فرضيه ٤: بين مهارت ارتباطي مديران و هوش چندگانه مدارس رابطه وجود دارد.
بر اساس آزمون پيرسون انجام گرفته بين دو متغير مهارت ارتباطي مديران و هوش چندگانه مدارس ملاحظه ميشود که فرضيه تحقيق شده و بين دو متغير رابطه مستقيم و خيلي قوي معنيداري وجود دارد.