Abstract:
پرورش یادگیرندگان خود-راهبر از اهداف اساسی نظامهای آموزشی نوین است. این هدف در تحولات وسیع عصر حاضر اهمیتی مضاعف مییابد و بسیار ضروری است که برای تحقق آن از تحولات پیش رو بهره گرفته شود. عصر فناوری اطلاعات و دستاوردهای آن بستری مناسب برای آموختن و تبدیل معلم محوری به خود-راهبری را فراهم میکند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازی رایانهای آموزشی درس ریاضی برخود-راهبری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم شهر تهران بود. روش تحقیق از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعة آماری تحقیق شامل 1920 نفر از دانشآموزان پسر سال پنجم ابتدایی که در سال تحصیلی 1400-1399 در تهران مشغول به تحصیل بودند و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا پیش آزمون خود-راهبری و پیشرفت تحصیلی از هر دو گروه گرفته شد و سپس گروه آزمایش به مدت 15 جلسه در معرض بازی رایانهای آموزشی قرار گرفتند و گروه کنترل در همان مدت با روش معمولی (تدریس معلم بدون استفاده از بازی رایانهای) درس را فراگرفتند؛ ابزار تحقیق، پرسشنامه خود-راهبری گاگلیلمینو و آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته بود. در پایان دورة آموزشی، پسآزمون پیشرفت تحصیلی و خود-راهبری از هر دو گروه به عمل آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس مختلط نشان داد که بازی رایانهای بر خود-راهبری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر مثبتی دارد (05/0> p).
Machine summary:
تأثير بازي رايانه اي آموزش درس رياضي بر خود راهبري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه پنجم شهر تهران بهنام قابل دميرچي ٢،١* ، فرزين فروزاني فرد ٣ ١.
هدف از پژوهش حاضر، بررسي تأثير بازي رايانه اي آموزشي درس رياضي برخود-راهبري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه پنجم شهر تهران بود.
نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها به روش تحليل واريانس مختلط نشان داد که بازي رايانه اي بر خود-راهبري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تأثير مثبتي دارد( ٠٠٥>p).
بنابراين هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير بازي رايانه اي درس رياضي بر خود-راهبري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه پنجم شهر تهران در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ بوده است و فرضيات زير در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفت .
در اين روش تأثير آموزش مبتني بر بازي رايانه اي به عنوان متغير مستقل ، و خود- راهبري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به عنوان متغيرهاي وابسته مورد بررسي قرار گرفت .
٤- بحث و نتيجه گيري يافته هاي اين پژوهش نشان ميدهد که بازيهاي رايانه اي آموزش درس رياضي بر خود-راهبري و پيشرفت تحصيلي دانش - آموزان تأثير مثبت داشته است .
دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٦٥٥- ٦٤٦ The effect of computer game of teaching mathematics on self- direction and academic achievement of fifth grade students in Tehran Behnam Ghabel Damirchi 1,2* , Farzin Forouzani Fard 3 1.
The purpose of this study was to investigate the effect of educational computer games on self-directed math and academic achievement of fifth-grade students in Tehran.