Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی شاخصههای روانشناسی تربیتی در تربیت انسان تمدنی تدوین شده است باید اذعان کرد که در گام دوم انقلاب زیرساختهای اصلی باید در راستای تربیت تمدنی مبتنی بر یک نگاه روانشناختی باشد علوم تربیتی دانشی است که به مطالعه تعلیم و تربیت و بازشناسی مبانی، اهداف، اصول و روشهای آن میپردازد تا بتواند به ترسیم یک نظام منسجم در تعلیم و تربیت دست یابد و تربیت تمدنی نیز در همین شاخه بال و پر در قالب یک نظام منسجم شکل میگیرد نظامی که به بهترین نحو منافع و مصالح انسانها را فراهم سازد و بدین منظور از یافتههای جامعهشناسی، اقتصاد، مدیریت و فلسفه نیز بهره میبرد. با توجه به ریشهای بودن و نفوذ تعلیم و تربیت در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان و تاثیرپذیری نهادهای مختلف اجتماعی از آن، در کشورهای پیشرفته، بیشترین هزینهها صرف آموزش و پرورش مورد نظر آنها شده و تحقیقات گستردهای جهت بهبود و گسترش آن صورت میگیرد. امروزه دانش آنتروپولوژی و روانشناسی به افراد میآموزد که، آگاهی مربیان و اولیاء نسبت به مسائل روحی و روانی دانش آموزان اهمیت زیادی دارد و آگاهی، عشق، محبت و تحکیم روابط حیاتی را به دنبال دارد و پرداختن به این مورد بهعنوان موضوع روز برای خانوادهها و جامعه لازم و ضروری است.
Machine summary:
تغيير شخصيت اخلاقي (منش ) چيست ؟ تغيير در آگاهي ها (نظام ارزش ها و درک مفاهيم تربيتي و هنجارها) يا تغيير در انگيزه ها (مبدا ميل و نظام حساسيت ها) يا تغيير در رفتار يا جمع همه اين ها؟ پيش درآمدي بر نظريه «روان شناسي و تعليم و تربيت فطرت گرا» سردمداران نهضت انسان گرايي يا نيروي سوم به ويژه آبراهام مزلو، ديدگاه هاي نيروهاي اول و دوم يعني مکاتب رفتارگرايي و روان تحليل گري را مردود دانسته و نسبتا با ديد خوشبينانه اي به انسان نگريستند و به رشد و کمال شخصيت و پرورش و 775 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٧٨٨- ٧٧٠ گسترش استعدادهاي نهان آدمي توجه نمودند.
لذا با الهام از آموزهاي اسلامي و به ويژه نظريات حکما و بزرگان مسلماني چون مولوي، طرح کلي روانشناسي و تعليم و تربيت فطرت گرا، به عنوان پيش درآمدي بر نظريه اي جديد مطرح شده که فرازماني و فرامکاني بوده و پاسخ گوي نيازهاي بشري است و آرزوي مزلو را که اميدوار بود نوعي روانشناسي از روي دلسوزي و محبت نسبت به فطرت انسان تدوين شود که اعماق و منتهاي درجات فطرت آدمي در برگيرد را برآورده مي کند و براين باور است که با به کار بستن اين نظريه ، نه تنها مي توان به سلامت رواني و شخصيت سالم دست يافت ؛ بلکه امکان رشد و کمال نهايي انسان تا صعود به قله ي انسان کامل ميسر و مقدور خواهد بود (گيدنز، ١٣٨٢) نقش تربيت ديني: روان شناسي دين داري در تربيت انسان تمدني روان شناسي دين به بررسي امور و فعاليت هاي ديني و مذهبي با اصول و معيارهاي روان شناسي ميپردازد و ديدگاه روان شناسان در زمينۀ دين داري و عوامل و زمينه هاي روان شناختي دين مداري، همچنين سنجش و ارزيابي دين باوري و آثار آن در زندگي فردي و اجتماعي را مورد تجزيه و تحليل قرار ميدهد.