Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی علائم اضطراب جدایی بر اساس سبکهای فرزندپروری و ویژگیهای موقعیتی در دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر اصفهان بود. بدین منظور، در قالب مطالعهای توصیفی از نوع همبستگی، تعداد 330 دانش آموز دختر پایه اول و دوم دوره ابتدایی شهر اصفهان به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شده و مادران آنها با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)، پرسشنامه 90 سوالی فهرست علائم بالینی (SCL-90-R)، پرسشنامه فرزندپروری دایانا بامریند را تکمیل کردند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که سبک فرزندپروری مستبدانه رابطه مستقیم و معناداری با علائم اضطراب جدایی کودک دارند و به عبارتی نمرات سبک فرزندپروری مستبدانه والدین با بالا رفتن علائم اضطراب جدایی کودکان دختر همراه است (05/0p <) اما در دیگر سبکها این معناداری وجود ندارد. از سوی دیگر در مورد رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی خانواده و اضطراب جدایی، در مورد رابطه بین تحصیلات والدین و اضطراب جدایی تایید شده و برای سایر متغیرها تایید نگردید.
Machine summary:
در اين راستا مطالعات نشان داده اند که حمايت زياده از حد کودک، کنترل بيش از حد، بيثباتي در رفتار والدين ، عدم گرمي و پذيرش والدين و حس خصومت در والدين با ايجاد اضطراب در کودکان رابطه دارد (هادسون و رپي ١١، ٢٠٠١؛ مور، والي و 1 - Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders- Fourth Edition- Text Revision 2- Aerican Psychiatric Association 3- Chorpita 4- Tong 5- Ginsburg & Scholssberg 6- Donovan & Spence 7- Baumrind 8 -Authoritative style 9 -Permissive style 10 -Authoritarian style 11- Hudson & Rapee 790 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٧٩٧- ٧٨٩ سيگمن ١، ٢٠٠٤).
با استفاده از اين قاعده و با توجه به وجود چهار متغير پيش بين اصلي و با احتساب هجده متغير فرعي جمعا 1- Moore, Whaley & Sigman 2 - Latouf 3 - Karavasilis, Beth Doyle & Markiewicz 4- Siqueland, Steinberg & Kendall 5- Gample & Holland 6- Stevens 791 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٧٩٧- ٧٨٩ پژوهش داراي ٢٢ متغير پيش بين بود با احتساب ١٥ نفر براي هر متغير، حجم اوليه نمونه در اين پژوهش ، حداقل ٣٣٠ نفر در نظر گرفته شد.
اين ضريب همبستگي مثبت از لحاظ آماري معنادار نميباشد و نتيجه گرفته ميشود که رابطه معناداري بين سبک فرزندپروري سهل گيرانه و علائم اضطراب جدايي در دانش آموزان دختر دوره ابتدايي شهر اصفهان وجود ندارد.
اين ضريب همبستگي مثبت ، از لحاظ آماري معنادار است (٠٠٥>p)؛ لذا نتيجه گرفته ميشود که با افزايش رفتارهاي مستبدانه والدين ، علائم اضطراب جدايي کودک نيز افزايش مييابد.