Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی علائم اضطراب جدایی بر اساس سلامت روان مادر، سبکهای دلبستگی مادر، اختلال دلبستگی کودک و متغیرهای جمعیت شناختی، در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی شهر اصفهان بود. بدین منظور، در قالب مطالعهای توصیفی از نوع همبستگی، تعداد 330 دانشآموز دختر پایه اول و دوم دوره ابتدایی شهر اصفهان به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شده و مادران آنها با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)، پرسشنامه 90 سوالی فهرست علائم بالینی ((SCL-90-R، پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان (AAQ) و پرسشنامه اختلال دلبستگی راندولف (RADQ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تحصیلات والدین و نمرات دلبستگی ایمن مادر با علائم اضطراب جدایی، رابطه معکوس و معناداری دارند. بدین معنا که پایین بودن تحصیلات والدین و نمرات دلبستگی ایمن مادر با افزایش علائم اضطراب جدایی همراه است (05/0p <). همچنین مشاهده شد که سبکهای دلبستگی ناایمن و اجتنابی مادر، شاخصهای آسیبشناسی روانی مادر از قبیل اضطراب، افسردگی، حساسیت بین فردی، پرخاشگری و بدبینی، رابطه مستقیم و معناداری با علائم اضطراب جدایی کودک دارند. بدین معنا که افزایش گرایشات دلبستگی نا ایمن و اجتنابی، بالا بودن نمرات اضطراب، افسردگی، حساسیت بین فردی، پرخاشگری و بدبینی مادر، بالا بودن نمره اختلال دلبستگی کودک با بالا رفتن علائم اضطراب جدایی کودکان دختر همراه است (05/0p <). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که از بین متغیرهای مورد بررسی، اضطراب مادر 4/12 درصد، کیفیت دلبستگی کودک 4 درصد، تحصیلات پدر2/2 درصد، دلبستگی ایمن مادر 4/1درصد و چهار مولفه مذکور، درمجموع 9/19 درصد از علائم اضطراب جدایی کودکان را تبیین میکنند (05/0p <).
Machine summary:
بدين منظور، در قالب مطالعه اي توصيفي از نوع همبستگي، تعداد ٣٣٠ دانش آموز دختر پايه اول و دوم دوره ابتدايي شهر اصفهان به شيوه تصادفي خوشه اي انتخاب شده و مادران آن ها با استفاده از پرسشنامه علائم مرضي کودکان (٤-CSI)، پرسشنامه ٩٠ سؤالي فهرست علائم باليني (R-٩٠-SCL)، پرسشنامه سبک دلبستگي بزرگسالان (AAQ) و پرسشنامه اختلال دلبستگي راندولف (RADQ) مورد ارزيابي قرار گرفتند.
1- World Health Organization 2 - Laible, Carlo & Raffaelli 3 - Muris & Meesters 4 - Mofrad 800 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٨٠٩- ٧٩٨ ذوالفقاري مطلق ، جزايري، خوشابي، مظاهري و کريملو (١٣٨٦) پژوهشي به منظور مقايسه سبک دلبستگي، ويژگيهاي شخصيتي و خصيصه اضطراب در مادران کودکان داراي اختلال اضطراب جدايي و سالم انجام دادند.
در پژوهشي که توسط باعزت ، ايزديفرد و پيوسته گر (١٣٨٨) به منظور بررسي رابطه بين سبک دلبستگي و اختلالات رفتاري دانش آموزان پايه هاي سوم تا پنجم ابتدايي شهر تهران انجام شد، اين نتيجه به دست آمد که دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري، داراي سبک دلبستگي ناايمن دوسوگرا هستند.
اين پرسشنامه يک چک ليست ٣٠ مؤلفه اي از فراواني گزارشات والدين کودکان ٥ تا١٨ سال است که شامل مشکلات متعددي است که مراقب کودک در طول دو سال قبل 1 - Child Symptom Inventory- 4 2 - Adult Attachment Questionnaire 3 -Hazan & Shaver 4- Randolph Attachment Disorder Questionnaire 802 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٨٠٩- ٧٩٨ مشاهده کرده است .
همچنين نتايج بيانگر اين موضوع است که ضريب همبستگي بين سبک دلبستگي ايمن مادر و علائم اضطراب جدايي کودک ٠/١٥٣- ميباشد.