Abstract:
هدف آیندهپژوهی یک حوزهی پژوهشی نسبتا جدید است که قلمرو آن، همه عرصههای معرفت نظری و تکاپوهای عملی آدمی را درمینوردد و نتایج حاصل از آن میتواند تاثیرات گستردهای در هر یک از این عرصهها داشته باشد. برنامهریزی سناریونگاری روشی برای بهبود تصمیمگیری در برابر آیندههای ممکن و محتمل است. برنامهریزی سناریو یک ابزار آیندهپژوهی موثر است که برنامه ریزان را قادر میسازد که آنچه اتفاق افتادنش محتمل است و آنچه اتفاق افتادنش غیرمحتمل است را موردبررسی قرار دهند. در این مقاله هدف آن سناریو نگاری بهعنوان یکی از تکنیکهای آیندهپژوهی به مدیران آموزشی معرفی گردد.
Machine summary:
در اين مقاله هدف آن سناريو نگاري به عنوان يکي از تکنيک هاي آينده پژوهي به مديران آموزشي معرفي گردد.
واژه هاي کليدي: آينده پژوهي، مديريت آموزشي، سناريو، آينده نگري، مديريت 895 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٩٠٢- ٨٩٥ ١- مقدمه انديشيدن به آينده و تلاش براي اثرگذاري بر رويدادهاي در حال شکل گيري، مقوله ي تازه اي نيست و به نگرشي ويژه ، اختصاص ندارد، بلکه پديده ي جهانشمول و فراگير است (حسن زاده کفشگرکلائي، علي اسماعيلي و فلاح ، ١٣٩٨)..
مديريت آموزشي به عنوان يکي از رشته هاي علمي پرکاربرد که با طيف بسيار وسيعي از مسائل سروکار دارد، نيازمند ميزان بالايي از سازگاري است که امروزه به علت عدم برخورداري از عنصر آينده نگري در مطالعات اين رشته و عملکرد واکنشي آن نسبت به تغييرات آني و روزمره ، برخلاف فضاهاي کسب و کار امروزي نتوانسته است کارکردهاي بايسته خود را در حوزه مطالعات فراروي خويش ايفا نمايد (دراکر، ١٣٨٣).
هدف مقاله بر آن است که سناريونويسي به عنوان يکي از روش هاي آينده پژوهي براي مديران سطوح مختلف و معلمان معرفي نمايد تا گام هاي موثرتري در جهت اجراي آن در نظام آموزشي برداشته شود و بدانند که امروزه آينده نگري به يک نياز اساسي و استراتژيک تبديل شده است .
در اين مقاله سعي بر آن بود که سناريونگاري به عنوان يکي از تکنيک هاي آينده پژوهي معرفي گردد تا به عنوان يک دغدغه براي مديران آموزشي مطرح شود.