Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روشهای تدریس بر غیبت دانش آموزان در مدارس دخترانه ابتدایی شهر آمل صورت گرفته است. پژوهش پیش رو، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، شبه آزمایشی است. که از طریق طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش مورد بررسی گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مدارس دخترانه ابتدایی شهر آمل که حجم نمونه از روش نمونهگیری غیرتصادفی استفاده شده است. که تعداد نمونه 15 نفر در گروه آزمایش و16 نفر در گروه کنترل تعیین شد و روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد، پرسشنامه دارای 25 سوال بسته با طیف پنجگانه لیکرت میباشد. برای بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی و به روش کواریانس چند متغیره و با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد نتایج نشان داد که روش تدریس که شامل روش تدریس آنلاین و سنتی بر غیبت دانش آموزان مدارس دخترانه دوره ابتدایی شهر آمل بهعنوان فرضیه اصلی تاثیر دارد و برای فرضیات فرعی یافتهها نشان داد که تدریس آنلاین بر غیبت دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی دخترانه شهرستان آمل تاثیر دارد همچنین روش تدریس سنتی بر غیبت دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی دخترانه شهرستان آمل تاثیر دارد.
Machine summary:
1187 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١١٩٤- ١١٨٢ جدول ٧: نتايج تحليل واريانس براي يکسان بودن شيب خط رگرسيون منابع تغيير مجموع مربعات df ميانگين مربعات اماره f سطح معناداري گروه ٠/٩٦٢ ٣ ٠/٩٦٢ ٠/٣٧ ٠/٥٨٣ پيش آزمون ٤٤/١٣٥ ١ ٤٤/١٣ ١٤/٠٩ ٠/٠٠١ گروه *پيش آزمون ١/٤٤٨ ١ ١/٤٤ ٠/٤٦٢ ٠/٥٠١ خطا ٨٨/١١٥ ٣٧ کل ١٢٩١٥/٣٩ ٤١ -خطي بودن رابطه بين متغيير پيش آزمون و پس آزمون براي بررسي اين شرط از آزمون خطي بودن استفاده کرده ايم .
8 1189 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١١٩٤- ١١٨٢ جدول ١٢: نتايج آزمون لوين براي همگني واريانس ها متغيير آماره F لوين سطح معناداري تدريس آنلاين 6/52 0/015 تدريس سنتي ٠/٠٠٤ 0/974 غيبت 0/719 0/404 -يکسان بودن شيب خط رگرسيون به تبعيت از حالت تک متغيره در همه مولفه ها بايد در روش تدريس انلاين و تدريس سنتي متغيير پيش آزمون به يک ميزان روي متغيير پس آزمون اثرگذار باشد.
در صورتي که سطح معني داري مربوط به هريک از مولفه ها 1191 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١١٩٤- ١١٨٢ از ٠/٠٥ کوچکتر باشد فرض صفر رد ميشود با توجه به مقادير سطوح معناداري جدول زير فقط بين دانش آموزان در تدريس آنلاين نسبت به دانش آموزان در تدريس سنتي غيبت کمتري دارند تفاوت معناداري وجود دارد.
نتايج حاصل جدول ، نشان داد که دانش آموزان در تدريس آنلاين نسبت به دانش آموزان در تدريس سنتي غيبت کمتري دارند و اين 1192 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١١٩٤- ١١٨٢ فرضيه در سطح ٠/٠٢٤، تاييد ميگردد.