Abstract:
بازی یکی از مهمترین و ارزشمندترین مولفههای زندگی کودک میباشد که میتواند از این طریق به مهارتهای پایه و اجتماعی دست یابد و همچنین موجب کشف جهان پیرامون میشود. ازاینرو بازیدرمانی خصوصا با رویکرد شناختی- رفتاری میتواند راهحل مناسبی در راستای مفید واقع شدن کودک در جامعه تلقی شود و میتواند کمک شایانی به او در زمینه سلامت روانی و جسمی کند. با توجه به این امر، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر تابآوری کودکان ۴ تا ۱۱ سال انجام شده است. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این تحقیق را کودکان ۴ تا ۱۱ سال دختر و پسر منطقه ۲ شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ تشکیل دادند که برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شده است. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه مقیاس تابآوری (کانر و دیویدسون، ۲۰۰۳) و مداخله آموزش بازیدرمانی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اساس طرح درمان پیشنهادی میرزایی (۱۳۹۴) بودند. گروه آزمایش ۱۲ جلسه که در هر هفته ۲ جلسه برگزار شد و هر جلسه یک ساعت طول کشید که شامل درمانگر و گروه ۱۵ نفری کودکان بودند و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی را دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان میدهد که آموزش بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری بهطور موثری بر و افزایش تابآوری تاثیرگذار است. (01/0p <)
Machine summary:
اثربخشي بازيدرماني با رويکرد شناختي- رفتاري بر تاب آوري ذهني کودکان ٤ تا ١١ سال منطقه دو تهران شهربانو جلايي ١، مهدي پورنامداري ٢، الهام هاشمي ٣ ١ هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي تهران غرب ٢ استاد دانشگاه آزاد واحد تهران غرب ٣ کارشناسي ارشد روانشناسي دانشگاه آزاد واحد تهران غرب چکيده بازي يکي از مهم ترين و ارزشمندترين مؤلفه هاي زندگي کودک ميباشد که ميتواند از اين طريق به مهارت هاي پايه و اجتماعي دست يابد و همچنين موجب کشف جهان پيرامون ميشود.
بازي با نقش درماني خود فرصتي را براي کودک فراهم ميآورد تا بتواند نگرانيها و نارضايتيهايي را از محيط را تخليه و عواطفش را بيان کند (تامپسون و رودلف ، ١٣٨٨)، بر همين مبنا بازيدرماني ميتواند مشکلات کودکان را درمان نمايد و استفاده از رويکرد شناختي رفتاري ميتواند مبتني بر رابطه درماني مثبت مانند اعتماد و احساس امنيت و کاربرد فعاليت هاي بازي به عنوان وسيله ارتباط بين درمانگر و کودک است (محمد اسماعيل ، ١٣٨٧).
لزوم و اهميت انجام پژوهش حاضر براي تعيين اثربخشي بازيدرماني با رويکرد شناختي- رفتاري بر تاب آوري کودکان ٤ تا ١١ سال ميباشد زيرا بازي فعلي لذت بخش و خوشايند براي کودک است .
1199 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١٢٢٥- ١١٩٥ رويکردها و ديدگاه هاي بازيدرماني ديدگاه روان تحليل گري روان تحليل گران بزرگي همچون فرويد بر اين باور بود که اهميت بازي در درجه اول هيجاني است زيرا به کودکان کمک ميکند تا اضطراب خود را کم کنند.