Abstract:
اگرچه بررسی ابعاد تفکیکی بیصداقتی تحصیلی برای شناسایی پیشایندهای آن و کاهش این رفتار اهمیت زیادی دارد، لیکن پژوهشها به بررسی این رفتار بهعنوان یک سازه کلی پرداختهاند. هدف پژوهش حاضر تبیین علّی ابعاد بیصداقتی تحصیلی در گروهی از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بود. مشارکتکنندگان 202 نفر (120 دختر و 82 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز (در سال تحصیلی 98-1397) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای وظیفهگرائی گلدبرگ (CS) (1999)، مسئولیتپذیری تحصیلی آکبی و همکاران (ARS) (2013) و بی-صداقتی تحصیلی بشیر و بلا (ADS) (2018) را تکمیل کردند. به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از روش تحلیل مسیر و نرمافزارAMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پژوهش با دادههای جمعآوری شده برازش مطلوبی دارد. نتایج نشان داد که وظیفهگرائی به طور غیرمستقیم (از طریق واسطهگری مسئولیتپذیری تحصیلی)، پیشبینیکننده ابعاد بیصداقتی تحصیلی است. همچنین بیشترین واریانس توسط بُعد تقلب در آزمون و کمترین واریانس توسط بُعد تحریف در مدل تبیین گردید. بهطور کلی یافتههای پژوهش حاضر نقش پراهمیت مسئولیتپذیری در کنار ویژگی شخصیتی وظیفهگرائی در تبیین ابعاد بیصداقتی تحصیلی و به خصوص بُعد تقلب در آزمون نشان میدهند.
Although, Investigating the separated dimensions of academic dishonesty is important to identify its causes and reduce this behavior, But researches have investigated this behavior by a general construct. The purpose of this study Was to introduce a causal explanation of the dimensions of academic dishonesty among a group of undergraduate students at shiraz university. Participants were 202 (120 girls and 82 boys) undergraduates from shiraz university (during 1397-98 academic year) who were selected using a multi-stage random cluster sampling method. They completed the Conscientiousness Scale (CS) (Goldberg, 1999), Academic Responsibility Scale (ARS) (Akbay et al., 2013), and Academic Dishonesty Scales (ADS) (Bashir & Bala, 2018). For analyzing the research model, Path analysis and Amos 24 software was used. The results showed that the research model fits well with the data collected. Findings showed that conscientiousness predicted dimensions of academic dishonesty indirectly (through academic responsibility). Also, the maximum variance was explained by cheating in examination and the minimum variance by falsification in the model. In general, the findings of the present study illustrate the role of academic responsibility with personality traits of conscientiousness in explaining the dimensions of academic dishonesty, and especially the dimension of cheating in examination.
Machine summary:
تبيين علي ابعاد بي صداقتي تحصيلي براساس وظيفه گرايي و مسئوليت پذيري تحصيلي A Causal Explanation of Dimensions from Academic Dishonesty Based on Conscientiousness and Academic Responsibility حميد باراني Hamid Barani * محبوبه فولادچنگ Mahboobeh Fooladchang ** چکيده Abstract هدف پژوهش حاضر تبيين علي ابعاد بي صداقتي تحصيلي در گروهي از The purpose of this study was to find a causal explanationof dimensions of academic dishonesty in a group of دانشجويان دورة کارشناسي دانشگاه شيراز است .
جامعۀ آماري پژوهش دانشجويان کارشناسي دانشگاه شيراز در سال statistical population of the study is all students of Shirazتحصيلي ١٣٩٨-١٣٩٧ بودند که ٢٠٢ نفر آنان (١٢٠ دختر و ٨٢ پسر) به out of which ,٢٠١٩-٢٠١٨ University in the academic year202 subjects (120 girls and 82 boys) were selected روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند.
The measurementاندازه گيري شامل مقياس هاي وظيفه گرايي (CS-BFPI)، مسئوليت پذيري instruments included Conscientiousness Subscale of BigFive Factor Personality Inventory (CS-BFPI), Academic تحصيلي (ARS) و بي صداقتي تحصيلي (ADS) بود.
روايي و پايايي ARS( and Academic Dishonesty)Responsibility Scale مقياس هاي پژوهش نيز با استفاده از روش تحليل عامل تأييدي و ضريب The validity and reliability of the research .
Overall, the results of thepresent study highlight the role of academic responsibility نقش مهم مسئوليت پذيري را در کنار ويژگي شخصيتي وظيفه گرايي در along with the personality traits of conscientiousness inتبيين ابعاد بي صداقتي تحصيلي و به ويژه بعد تقلب در آزمون نشان مي دهند.