Abstract:
هدف کلی تحقیق بررسی اثرات آموزشهای بازآموزی مرکز تربیت مربی کرج در توانمندی شغلی مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان ایلام طی سالهای 95-94 میباشد. نوع تحقیق توصیفی و کاربردی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پس از طراحی روایی صوری آن (بر اساس دیدگاه صاحبنظران) و پایایی آن (با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83%) سنجیده شد. جامعه آماری تحقیق 145 نفر از مربیان که در دورههای بازآموزی مرکز تربیت مربی شرکت داشتند را شامل و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 103 نفر تعیین گردید. پرسشنامههای دوگانه شامل 29 گویه جهت سنجش توانمندی و 19 گویه جهت سنجش محتوی آموزشی تهیه، تکمیل و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج میتوان گفت که دورههای آموزشی در تمامی نشانگرهای توانمندی در حد متوسطی نقش داشتهاند. تحلیل عاملی برای ویژگیهای دورههای آموزشی مرکز تربیت مربی کرج 5 عامل: مهارتها و خصوصیات آموزشی مربیان، تقویت قوه خلاقیت و خودآموزی، تقویت مشارکت فراگیران، خصوصیات محیط آموزشی و خصوصیات مربوط به فنون تدریس با واریانس 62/74 معرفی نمود. بر اساس نتایج رگرسیون گامبهگام 6 متغیر مستقل شامل تقویت قوه خودآموزی در فراگیران، تسلط مربیان به روشهای تدریس، استفاده از وسایل کمکآموزشی، ایجاد تفکر در فراگیر، توجه به جدیدترین ابداعات و نوآوریها، ارتباط مناسب بین مربیان و فراگیران بوده که توانستهاند 4/81 درصد تغییرات توانمندی شغلی مربیان را تبیین نمایند.
The overall objective of the study was to investigate the effects of refresher courses at ITC in Karaj on professional(job) empowerment of instructors in ILAM Technical and Vocational training Head Office in 1994-95(2015-2016). The research type was descriptive and applied. The data gathering tool was a questionnaire which after designing, its formal validity (according to the scholars’ viewpoints), and its reliability (using Cronbachchr('39')s alpha coefficient 83%) was measured. The statistical population of the study included 145 instructors who participated in refresher courses at ITC and a sample of 103 were selected based on Morganchr('39')s table. Dual questionnaires containing 29 items for measuring empowerment(capability) and 19 items for evaluation of training content were completed and analyzed. Based on the results, it can be said that the training courses have played a moderate role in all indicators of empowerment(capability). In the factor analysis, the 5 factors of: Instructors’ skills and competency, creativity enhancement and self-learning, enhancement of learners’ participation, training environment(equipment) and teaching methods showed the variance of 74/62 for ITC refresher courses. Based on the results of step by step regression, 6 independent variables include: enhancement of self-learning in learners, teachers’ mastery to teaching methods, the use of training aids, thinking evoking methods in learners, attention to the latest innovations, the proper relationship between instructors and learners showed 81.4% of the instructors’ professional empowerment changes.
Machine summary:
همانگونه که در جدول شماره(3) استنباط میشود دیدگاه پاسخدهندگان نسبت به ویژگیهای شغلی و مهارتی کارآموزان زن در حد متوسط تا زیاد میباشد و گویههای 1-افزایش دانش و آگاهی در رابطه با رشته آموزشی 2- افزایش انگیزه در جهت شرکت مؤثر در کلاس 3- افزایش رغبت به کار گروهی 4- احساس توانایی 5-افزایش توان انجام کار باتدبیر و روشهای بهتر6- افزایش قدرت اتکا به خود با میانگین بالاتر از 5/3 رتبههای اول تا ششم را به خود اختصاص داده و کمترین میانگین رتبهای نیز به توان ایجاد شغل و توان ایجاد کارگاه خوداشتغالی اختصاص داشت که بایستی برنامهریزان آموزشها در تدوین محتوی آموزشهای مهارتی به این موارد توجه ویژه داشته باشند.
در این تحقیق رگرسیون طی 5 گام صورت گرفته است و 5 متغیر مستقل به مدل واردشدهاند که شامل افزایش توانایی ایجاد تغییر در جهت مطلوب، افزایش دانش و آگاهی در رابطه با رشته آموزشی، افزایش توان انجام کار باتدبیر و روشهای بهتر، افزایش انگیزه در جهت شرکت مؤثر در کلاس، افزایش توان علمی مطلوب میباشند.
جدول 8- ضرایب بهدستآمده از تحلیل رگرسیون و سطوح معنیداری آنها (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتیجه گیری بر اساس نتایج بهدستآمده از پرسشنامهها مشخص گردید که آموزشهای مهارتی ارائهشده در مرکز خواهران در توانمندی مهارتی بانوان شرکتکننده در این دورهها تأثیر داشته و توانسته است توانمندی آنان را از جنبههای مختلف افزایش توانایی ایجاد تغییر در جهت مطلوب، افزایش دانش و آگاهی در رابطه با رشته آموزشی، افزایش توان انجام کار باتدبیر و روشهای بهتر، افزایش انگیزه در جهت شرکت مؤثر در کلاس، افزایش توان علمی مطلوب، افزایش قدرت اتکا به خود را افزایش دهد.