Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی مشاغل با قابلیت اشتغال و درآمد پایدار و تعیین نیازهای آموزشی مهارتی متناسب با بازار کار در بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر در استان خراسان شمالی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، به صورت آمیخته (کیفی و کمی) انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش طیف مختلفی از کارشناسان مراکز آموزش فنی و حرفهای استان، کارشناسان ادارت کل صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعضای هیات علمی، آموزشدیدگان سازمان فنی و حرفهای و کارآفرینان و صاحبان مشاغل استان خراسان شمالی بودهاند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته با هدف شناسایی الزامات و مشاغل با قابلیت اشتغال و درآمد پایدار و پرسشنامه دوسویه با هدف امکانسنجی و اولویتبندی الزامات و مشاغل شناسایی شده بود. همچنین روایی و پایایی پرسشنامهها نیز بهترتیب با استناد به نظر متخصصان و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. مهمترین نتایج پژوهش دستیابی به الگویی مشتمل بر130 شاخص بیانگر الزامات و مشاغل قابل اشتغال یود که این شاخصها به تفکیک گروههای هدف برنامههای آموزشی، دستهبندی و اولویتبندی شدند.
This research designed to identify jobs with sustainable employment and incomes approach through skills needs of the labor market in the industrial, agricultural, service and culture fields in North Khorasan Province. The research methodology is applied –experimental approach. The target group are experts from directorate from the technical and vocational training centers, the industries, mine and commerce, agriculture, cooperatives, labor and social welfare, cultural heritage, handicrafts and tourism, faculty members, trainees of the technical and professional organization. Data collection was designed based on interview and two ways questionnaires.
The validity and reliability of the questionnaires were also investigated by experts and Cronbachchr('39')s alpha coefficient respectively. We achieved a model includes 130 indicators to illustrates the requirements and employable jobs, which are categorized and prioritized by the target groups of educational programs
Machine summary:
امکان سنجی آموزش های فنی و حرفهای در بخش صنعت، کشاورزی ، خدمات و فرهنگ و هنر با رویکرد بازاریابی آموزشی (مطالعه موردی: استان خراسان شمالی) 1 محبوبه سلیمان پورعمران 2 ملیحه اختری 3 چکیده پژوهش حاضر، با هدف شناسایی مشاغل با قابلیت اشتغال و درآمد پایدار و تعیین نیازهای آموزشی مهارتی متناسب با بازار کار در بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر در استان خراسان شمالی صورت گرفته است.
در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفهای 1 کشور با قابلیتها و جایگاه قانونی خود، آموزش مهارتی و ایجاد و توسعه اشتغال پایدار را در دستور کار خود قرار داده است (مرادی کفراج و همکاران، 13 > در سالهای اخیر بازاریابی برای عرضه مواردی جزکالاها، گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است که از آن جمله میتوان به بازاریابی خدمات آموزشی اشاره کرد (موریسون و همکاران، 2009).
از مهمترین اهداف این پژوهش میتوان به شناسایی مشاغل با قابلیت اشتغال و درآمد پایدارتر در استان خراسان شمالی و تعیین نیازهای آموزشی مهارتی متناسب با بازار کار در بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر این استان اشاره نمود.
یافتههای پژوهش: - خلاصه اطلاعات استخراج شده در بخش کیفی پژوهش به منظور شناسایی مشاغل با قابلیت اشتغال و درآمد پایدار و تعیین نیازهای آموزشی مهارتی متناسب با بازار کار در بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر در استان خراسان شمالی لازم بود مشاغل مرتبط با مهارتهای با قابلیت اشتغال و درآمد پایدارتر از طریق مصاحبه با مطلعان کلیدی شناسایی شود.