Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر انتخاب رشته دانش آموزان فنی و حرفهای از دیدگاه دانشآموزان، والدین و مدیران - دبیران در شهرستان ساری انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی پیماشی و جامعهآماری مدارس فنی و حرفهای پسرانه در ناحیه ٢ ساری بوده است. روش نمونهگیری از نوع تصادفی خوشهای بوده که در نهایت تعداد 72 نفر از مدیران و دبیران، 184 نفر از دانش آموزان و تعداد 122 نفر از والدین به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار مورد پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته نظام مند ار نوع مقیاس چهار درجهای لیکرت بوده که حاوی ٢٥ سوال میباشد. ضریب روایی محتوایی بر اساس cvr برابر با 99/0 و پایایی پرسشنامه مربوط به والدین، دانش آموزان و مدیران دبیران به ترتیب 0/79، 0/82 و 0/710 بدست آمده است. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرم افزار SPSS21 در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونt و آزمون فریدمن) انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که از دیدگاه مدیران و دبیران کارنامه در اولویت اول و وامهای خود اشتغالی در اولویت آخر قرار دارد. از دیدگاه والدین بازار کار در اولویت اول و وامهای خود اشتغالی در اولویت آخر قرار دارد و از دیدگاه دانش آموزان نیز، بازار کار در اولویت اول و ترس از شکست در اولویت آخر قرار دارد.
The purpose of this study was to identify the factors affecting the selection of technical and vocational students from the perspective of students, parents and managers-teachers in Sari. The research method was descriptive - survey and the statistical population of boyschr('39') technical and vocational schools in Sari area. Sampling method was cluster random sampling. Finally, 72 managers and teachers, 184 students and 122 parents answered the questionnaire. The research tool was a systematic researcher-made questionnaire with Likert-type 4-point scale containing 25 questions. Content validity coefficient based on cvr was 0.99 and reliability of questionnaire for parents, students and managers-teachers was 0.79, 0.82 and 0.71, respectively. Data were analyzed by SPSS 21 software in two sections: descriptive and inferential statistics (t-test and Friedman test). The results of this study showed that from the viewpoint of managers and teachers, the first priority and the self-employment loans are the last priority. From the parents chr('39')perspective, the labor market is the top priority and self-employment loans are the top priority, and from the studentschr('39') point of view, the labor market is the top priority and fear of failure.