Abstract:
برنامه درسی محیط کار به معنای فهم و درک شیوههایی است که دانش در آن مشخص، سازماندهی و تبدیل به مهارت میگردد و عرصهی برنامه درسی در محیط کار شناسایی مجموعه مؤلفههایی است که برای تصمیمگیری دربارهی چگونگی نگارش برنامه درسی در محیط کار واقعی به کار میآیند؛ ازاینرو هدف از این تحقیق بررسی عرصههای اساسی برنامه درسی در محیط کار واقعی است. روششناسی تحقیق کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) طرح اکتشافی است و جامعه آماری را مدیران دارای سوابق دانشگاهی و اجرایی و کارشناسان خبرهی سازمان آموزش فنی و حرفهای و تشکیل دادهاند. نمونه آماری بهصورت هدفمند و بر اساس روش گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی با استفاده از فرایند کدگذاری مبتنی بر طرح اشتراوس و کوربین (2008) انجام شد. از طریق کدگذاری باز، کدگذاری محوری، کدگذاری گزینشی مقولهها، زیر مقولهها احصا شدند. پس از بررسی و مطابقت این کدها و حذف کدهای تکراری، کدهای مشترک مشخص شدند، یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد عرصههای اساسی برنامه درسی شامل شرایط علی، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر، عناصر اصلی برنامه درسی و کاربست آن در محیط کار واقعی است. نتایج پژوهش میتواند سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشهای فنی و حرفهای را برای نگارش برنامه درسی در محیط کار واقعی یاری دهد
The work environment curriculum means understanding and apprehension the ways in which knowledge is identified, organized and transformed into skills. And the Common place curriculum in the work environment identifies the set of components used to decide on how to write a curriculum in a real work environment. Therefore, the goals of this study is the determination of the Common place curriculum in the real working environment. The methodology of qualitative research is based on the Grounded Theory of the exploratory scheme. The statistical population is composed of University Directors and executive backgrounds and experts in the organization of vocational education and training. The statistical samples was selected purposefully and based on snowball method. Qualitative data analysis was performed using Strauss and Corbin (2008) coding process. Through open coding, pivot coding, selective coding of categories, the following categories were counted. After reviewing and matching these codes and removing repeat codes, common codes were identified. The findings of the research showed that the main areas of the curriculum include causal conditions, ground conditions and intervening conditions, the main elements of the curriculum and its application in the real working environment. The results of the research can help policymakers and planners of vocational and technical training to write curriculum in the real work environment