Abstract:
نگاه توسعه انسانی به انسان به مثابه ظرفیتی است که باید شکوفا شود و این شکوفایی جز با توانمندسازی افراد حاصل نمیشود. یکی از اصلیترین روشهای توانمندسازی جوامع، کاهش و محدودسازی فقر میباشد. بدین منظور توجه سیاستگذاران توسعه، معطوف به بهبود شاخصهای مرتبط با انواع فقر شده است. یکی از مهمترین شاخصها، فقر انسانی است. در این راستا نهادهای مختلفی دارای قدرت اثر هستند که یکی از این ظرفیتها، رسانههای جمعی و به ویژه تلویزیون میباشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل مؤثر بر استفاده از مجرای سیمای جمهوری اسلامی ایران برای کاهش فقر انسانی انجام گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده، آمیخته اکتشافی و با استفاده از راهبرد گونهشناسی است. جامعه آماری این پژوهش را صاحبنظران حوزه ارتباطات توسعه تشکیل دادهاند. در بخش کیفی، نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری نظری 13 نفر و در بخش کمّی 385 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها در بخش اول، مصاحبه نیمهساختاریافته فردی و در بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت بررسی روایی و پایایی ابزارهای اندازهگیری از شاخصهای لازم استفاده شد. تحلیل دادهها بر اساس نتایج بخش کیفی و کمّی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart-PLS انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل محیطی، انسانی، رسانه جمعی تلویزیون، برنامهریزی، ویژگیهای مخاطب و توانمندسازی فردی میتوانند متغیر فقر انسانی را پیشبینی کنند. با توجه به مقدار به دست آمده برای شاخص برازش کلی مدل به میزان 0.79، برازش مناسب مدل کلی تأیید میشود.
Human development view to human beings is as a capacity that should be flourished, and this flourishing is obtained only with the empowerment of individuals. One of the main ways to empower communities is to reduce and limit poverty. For this purpose, the attention of development policymakers has been focused on improving indicators related to the types of poverty. One of the most important indicators is human poverty. Various institutions have the power of influence; one of these capacities is the mass media, especially television. This study was conducted to explain the factors affecting the use of Iran's TV programs to prevent human poverty. The research method used is an exploratory mix using a typology strategy. The statistical population of this study is composed of experts in the field of development communication. In the qualitative part, the statistical sample was selected 13 people using theoretical sampling method and in quantitative part 385 people using random sampling. The tool of collecting data in the first part was semi-structured individual interview and in the second part, a researcher-made questionnaire. Necessary indices were used to assess the validity and reliability of measuring instruments. Data analysis was performed on the basis of qualitative and quantitative results and structural equation modeling using Smart PLS software. The results showed that environmental, human, television mass media, programming, audience characteristics and individual empowerment can predict human poverty variable. Given the value obtained for the overall fit index of model 0.79, appropriate fit of the overall model is confirmed.